Dobrodružství vědy a techniky

ČT 2

Imerze neboli ponoření do jiných světů bylo vždy jedním z cílů literatury, divadla a filmu. Digitální technologie posouvají imerzi na zcela novou úroveň a zpochybňují tradiční definice reality a fikce. Pohlcující interaktivní světy byly dlouho doménou vývojářů počítačových her. Nyní tyto nové dimenze vyprávění zkoumají tvůrci z mnoha uměleckých oborů. Newyorský filmový festival Tribeca zřídil pro imerzivní vyprávění příběhů zvláštní kategorii. U projektů, které se sem přihlásily, se divákům předkládají individuální vizuální vjemy většinou prostřednictvím brýlí pro virtuální realitu. U imerzivních divadelních zážitků naopak digitální technologie ustupují do pozadí. V americkém Pittsburghu klade divadelní společnost Bricolage důraz na aktivní účast publika. Daan Roosegaarde z Nizozemska vytváří imerzivní umělecké světy, které zkoumají dynamický vztah mezi člověkem a přírodou, často ve veřejném prostoru. V rámci jeho instalace Waterlicht v New Yorku byly celé ulice zatemněny a poté virtuálně zaplaveny masami vody. Díla studia Roosegaarde přenášejí návštěvníky do virtuálních světů, technologické objekty přitom často komunikují s prostorem a lidmi. Stále více a stále rychleji pomáhají digitální technologie vytvářet nové reality.

N  Skryté titulky

Uvidíte v TV