Evropa dnes
Výrobky s ekoznačkou lze v mnoha zemích snadno najít. Jsou tak běžné, že se zdá, že je snadné nakupovat s čistým svědomím. Za vyšší cenu si spotřebitelé mohou koupit čokoládu, ryby, oblečení a papírové zboží s ekoznačkou nebo logem označujícím, že výrobek byl vyroben z recyklovaného materiálu. Ale to, že je něco označeno jako ekologicky šetrné, ještě neznamená, že tomu tak skutečně je. Při bližším pohledu zjistíme, že dřevo a papír jsou pro životní prostředí škodlivější, než se domníváme. Ve skutečnosti má téměř každý údajně transparentní dodavatelský řetězec své problémy – i když ty obvykle díky rozmělněným normám a chytrému marketingu nepoškozují pověst ekoznačky. Na tyto praktiky upozorňují aktivisté, ekologové i výrobci, kteří chtějí dosáhnout změny. Patří mezi ně i rakouský výrobce čokolády Josef Zotter, který tvrdí, že fairtrade není dostatečně spravedlivý, a chce, aby předpisy šly ještě dál. Samozřejmě ne každý si může dovolit exkluzivní ekologické plavky vyrobené ze 'sítí duchů' plovoucích v oceánech. Za takovými výrobky však stojí racionální důvody. Odborníci se shodují, že omezit naši spotřebu na výrobky vyrobené udržitelným způsobem nestačí. Říkají, že musíme spotřebu také celkově snížit. První otázkou, kterou by si spotřebitelé měli položit, je, zda danou věc skutečně potřebují. Teprve s tímto přístupem můžeme začít spotřebovávat s čistým svědomím.
N Skryté titulky