Tibetská železnice

ČT 2

1. července 2006 byla otevřena "železnice na střechu světa". Nejvýše položená železniční trať na naší planetě se vyšplhala až nad 5000 metrů nad mořem. Představuje 1142 kilometrů kolejí, 10 tunelů a 675 mostů. Armáda čtvrt milionu dělníků a techniků ji stavěla pět let. Spojuje čínské město Qinqhai s tibetskou Lhasou. ČLR plánovala tuto trať více než padesát let. Stavba představovala řadu technických a organizačních problémů. Věčně zmrzlá půda v oblasti je značně nestabilní a konstrukce náspu trati, zakládání mostů a ražení tunelů byly technickým oříškem. Navíc je zde velice chladno, přičemž řídký vzduch může člověka i zabít. Číňanům se ale podařilo vše překonat. Stavba má ovšem i své politické, hospodářské a strategické aspekty. Souvisí se snahou čínských úřadů Tibetskou náhorní oblast k "mateřské" Číně ještě více připoutat. "Železnice na střechu světa" se stala vyhledávanou turistickou atrakcí. Co ale přinese Tibeťanům, na to odpoví až čas.

N. Zél.  Skryté titulky