Top Gear speciál: James May a lidové autíčko (3)

Prima COOL

Po krátkém úvodu James zmiňuje Mini Cooper, kterého se vyrobilo přes 5 milionů, a hovoří překvapivě o Rolls Royce Silver Shadow. Ten se začal vyrábět v roce 1965, kdy u Rolls Royce přešli z VIP nedostupného vozu k poněkud dostupnějšímu, i když spíše pro úspěšné podnikatele. Vůz byl moderní, převratný, měl hydraulické pružení, kotoučové brzdy atd. Stál přibližně dvakrát více než průměrný britský dům, ale zájem byl veliký a ojetiny se časem díky dobré ceně dostaly k poněkud pochybným skupinám obyvatelstva. Po několika desetiletích se však neudržované vozy použily na díly nebo sešrotovaly a dnes už mají Silver Shadow jen ti, kteří takovou kvalitu ocení. Dnes stojí asi dvacetinu průměrného domu, proto ho lze považovat za jakýsi lidový vůz. V 60. letech vznikl také Ford Mustang, který se stal jakýmsi symbolem naděje. Spodek byl z Fordu Falcon, díky tomu nebyl až tak drahý. V Evropě byl reakcí Ford Capri – také jakýsi nezkrotný surový silák. James využije prostory staré opuštěné fabriky, aby uskutečnil první honičku mustangu s capri. Poté řeší s bývalými prodejci změť koncovek, které nesly v názvu vozy jako ford, vauxhall a další: L, GL, Ghia, GTS, GTS, GLS. Porovnají vybavení vozů, poté se uskuteční závod prodejců ve vozech Vauxhall (Opel) Cavalier Calibre a Ford Sierra XR 4X4i. Prodejci mají po cestě poněkud zvláštní úkoly, těžko tedy říct, co má výsledek vysvětlit – zřejmě to, že vítězové jezdí s fordy. James dále hovoří o ikonách, o kterých tehdy snili všichni mladíci: Porsche 911 Turbo a Lamborghini Countach LP400. Lamborghini předvádí na britských silnicích, kde komentuje jeho výkon, vlastnosti a převratný klínovitý designu. Musí zmínit i neduhy – nepraktičnost ve městě, příšerný výhled, spotřebu, tvrdý, nekvalitní podvozek a motor bez vstřikování. V Británii vznikl sportovně laděný Ford Escort XR3, šlo o běžné, ale výkonné a dostupné auto. James následně předvádí Porsche 911 Turbo z roku 1975, na okruhu hovoří o zrádnosti zadního pohonu ve spojení s turbem. Vůz se choval jako kyvadlo, dostat se do smyku bylo velmi snadné a řidič musel být neustále ve střehu. James ale předvádí alternativu – dokonalý ostrý hatchback z 80. let, Peugeot 205 GTI 1.9. Ten má pohon na přední kola, a je tak snadněji ovladatelný v rychlých zatáčkách. O tom se opět přesvědčí dvojice prodejců, která změří síly na okruhu, navíc za deště. Zatímco porsche je neustále ve smyku, peugeot trať zvládá bez obtíží. Na moderním VW New Beetle, Mini Cooperu a Fiatu 500 James předvádí rozvoj nadstandardní výbavy, co se vzhledu týče. Majitel si může vybrat vše podle svého, variant jsou desítky i stovky. Nelíbí se mu přehnaný retro vzhled, nová auta by podle něj měla být skutečně nová. Tím se dostává k Reliantu Bond Bug, který se v 70. letech pokusil o návrat ke starým tříkolkám. Podivný stroj s mimozemským vzhledem měl zastaralou konstrukci, proto se příliš neuchytil. O 20 let později vznikla v Japonsku Mazda MX5, která byla pěkná, dostupná, moderní a sloužila prostě pro zábavu. Nízká váha, pohon vzadu a motor vpředu byly ideální volbou, aby tento roadster naplnil majitelovo očekávání. MX5 a její následné generace se staly hitem a jsou jím doposud. Pořad se chýlí ke konci a James shrnuje postřehy a zamýšlí se nad výsledkem. Ideální lidový vůz by měl být praktický pětimístný vůz, dostupný, s dobrými jízdními vlastnostmi, nepříliš velký a měl by nabízet skromnou i sportovní verzi. Měl by být kvalitně udělaný, nenápadný a vkusný. Všechny tyto parametry nese VW Golf – nyní již v VII. generaci. Vznikl v roce 1974, prodalo se jich přes 30 milionů! První generace byla kvalitně zpracovaná, design italský, ovladatelnost velmi dobrá, taktéž praktičnost, a vstřícná byla i cena. Nechyběla ani sportovní verze GTI, přitom šlo o praktický hatchback.

2014  VB  Skryté titulky

Uvidíte v TV