Manželské etudy: Nová generace

Časosběrné projekty režisérky Heleny Třeštíkové Manželské etudy (1987), Manželské etudy po dvaceti letech (2006) a Manželské etudy po 35 letech (2018) se u českých televizních diváků i odborné veřejnosti setkaly s mimořádným ohlasem. Pozornost si získaly i v zahraničí. První cyklus zachycoval šest manželských párů v letech 1980–1986. Z původního nápadu zmapovat příčiny vysoké rozvodovosti se vyvinula zajímavá sociální sonda a postupem času i podnětná zpráva o poměrech v socialistickém státě. Helena Třeštíková navštěvovala s kamerou své hrdiny i po roce 1989 a nabídla pak televiznímu publiku možnost konfrontovat protagonisty s problémy porevoluční reality i s otázkou vývoje dlouhodobých partnerských vztahů. Na přelomu let 2011–2012 se režisérčina dcera Hana Třeštíková rozhodla zkusit totéž: našla nové, mladé páry, které se chystaly vzít, a začala sledovat jejich životy. Zajímala se o to, z jakých důvodů se dnes lidé berou, jaké mají podmínky na začátku společného života a co je v prvních letech manželství čeká. Pokračování úspěšného formátu dostalo název Manželské etudy: Nová generace a v březnu 2018 se dočkalo uvedení i na plátnech kin. Jedna ze sledovaných dvojic navíc poskytla inspiraci pro samostatný celovečerní dokument Mirka a Kuba. Oběma je 35 let, Mirka je sociální pracovnice, Kuba podnikatel. Jsou typickými zástupci dvojic, které žijí v nesezdaném soužití a berou se až po narození dítěte. Dnes jsou spolu už dvanáct let a mají dvě děti – osmiletou Emilku a čtyřletého Dana. Seznámili se v dnes už neexistujícím squatu Milada. Patří k vyznavačům techno kultury a nosí výrazné náušnice a tetování, přesto se však rozhodli, že se ve vší vážnosti vezmou na klasickém místě – na Staroměstské radnici. Štáb Hany Třeštíkové tak byl u toho, když si dva mladí technaři oblékli společenské šaty a šli „k oltáři“. Filmaři navštívili dvojici v domě u Sázavy, který si Mirka a Kuba upravovali k trvalému bydlení. Zaznamenali jejich sny, zápal pro recyklaci i přání chovat zvířata. Mladý pár se do domu skutečně přestěhoval, pořídili si ovce a kočku na chytání myší. Protože Mirka vyznává alternativní výchovné metody, učí Emilku metodou Montessori. S dvojicí se štáb vydal obytným nákladním autem na závody, které Kuba pomáhal organizovat. Nejdřív vše vypadalo idylicky, pak ovšem přišla první partnerská krize, po ní druhá, třetí i čtvrtá. Mirka se i s dětmi odstěhovala z domu, poté, co Kuba odešel hledat štěstí jinde. Kuba s Mirkou jsou nejturbulentnější pár ze všech dvojic, které Hana Třeštíková sleduje. Jejich příběh je plný zvratů, vzletů a pádů, a samozřejmě ještě nekončí.

skryté titulky

Uvidíte v TV