Vzduch je naše moře (13/30)

Jak vzniklo letectví v Čechách a jakými směry se vyvíjelo v dobách míru i na frontách I. a II. světové války, představí dokumentární cyklus pečlivě mapující každý krok od prvních průkopníků po počátky moderního civilního letectví. Dokáže, že Československo bylo sice vnitrozemským státem bez přístavů, ale i díky tomu se stalo skutečnou velmocí vzdušného moře. Tak jako mají přímořské státy slavné mořeplavce a mořské vlky, naší zemi získávaly světový věhlas legendy v kokpitech letadel. V dalším díle si připomeneme nejstarší československou výrobnu letadel, která nesla ve svých počátcích název Továrna na letadla a sídlila v pražských Letňanech. V roce 1926 se z ní stal Letov, jenž krátce po této změně uvedl velmi populární stroj Š-16. Tento letoun dobře reprezentoval zemi v evropské konkurenci a úspěšně se uplatnil v řadě soutěží. Nejmodernější stroj, dvojplošník Š-50, společnost zkonstruovala v roce 1936, jeho úspěch si nicméně v roce 1939 přivlastnili na mezinárodní výstavě v Bruselu Němci. Po válce se továrna Letov chvíli věnovala výrobě lidových automobilů Minor a pak především konstruování stíhačů a cvičných letounů. Později se zaměřovala pouze na výrobu dílů pro ostatní výrobce a také leteckých trenažerů.

2000, skryté titulky

Uvidíte v TV