Vzduch je naše moře (8/30)

Jak vzniklo letectví v Čechách a jakými směry se vyvíjelo v dobách míru i na frontách I. a II. světové války, představí dokumentární cyklus pečlivě mapující každý krok od prvních průkopníků po počátky moderního civilního letectví. Dokáže, že Československo bylo sice vnitrozemským státem bez přístavů, ale i díky tomu se stalo skutečnou velmocí vzdušného moře. Tak jako mají přímořské státy slavné mořeplavce a mořské vlky, naší zemi získávaly světový věhlas legendy v kokpitech letadel. V dalším díle se zaměříme na vznik leteckých závodů a přehlídek v Československu, které byly příhodným místem pro představování nových strojů leteckých továren. Českoslovenští piloti měli na těchto akcích příležitost ukázat publiku své mistrovství. Již ve 20. letech zazářili i na mezinárodních leteckých závodech. První velký úspěch v zahraniční soutěži slavil roku 1922 Alois Ježek, který získal 3. místo na soutěži v Curychu v závodu o přesný start a přistání. Prestižní závod Copa d'Italia se stal osudným pro posádku skvělého pilota Zdenko Lhoty, jenž před poslední etapou zahynul v troskách svého letadla, druhá československá posádka pilota Karla Friče závod vyhrála. Největší renomé si v zahraničí nicméně získali čeští letečtí akrobaté, především František Malkovský a "král vzduchu" František Novák, jehož skupina na 4. mezinárodním mítinku v Curychu roku 1937 obsadila ve všech závodech první místa.

2000, skryté titulky

Uvidíte v TV