Letecké katastrofy: Tragická záměna

Během přestřelky mezi íránskými rychlými čluny a americkým raketovým křižníkem v červenci 1988 velící středisko USS Vincennes chybně identifikovalo íránský civilní Airbus jako bojové letadlo s nepřátelskými úmysly a nechalo ho sestřelit. Kanadská dokumentární rekonstrukce V roce 1988 se iránsko-irácký konflikt ocitl ve slepé uličce. Obě země se v této fázi války snažily hlavně blokovat export ropy druhé strany. V Perském zálivu proto chránil plavbu neutrálních tankerů bojový svaz amerického námořnictva. K němu patřil také raketový křižník Vincennes. Byl vybaven výkonným radarem, jehož anténní soustava dokázala sledovat až tři sta cílů najednou do vzdálenosti sta kilometrů. Ráno 3. července 1988 odstartoval z paluby Vincennes vrtulník, jenž měl prověřit podezřelou aktivitu iránských rychlých člunů. Ty na něj začaly střílet a výhružně se přibližovaly ke křižníku. Kapitán Rogers se rozhodl odpovědět palbou. V nervózní atmosféře se velitel Vincennes začal obávat i leteckého útoku. Ve stejnou dobu se na letišti v iránském Bandar Abbásu chystal Airbus společnosti Iran Air ke krátkému letu do Dubaje. Kapitán letu č. 656 netušil, že se svým strojem směřuje k místu námořní přestřelky. Ihned po startu Airbus zachytil palubní radar na Vincennes. Radar ovšem nedokáže určit velikost a typ letadla. To je úkolem posádky v taktickém centru lodi. Operátor radaru se domníval, že identifikoval iránskou stihačku F-14, která nereagovala na jeho varování a k Vincennes se neustále přibližovala. Po delším váhání se kapitán Rogers s ohledem na kritickou situaci rozhodl pro akci a stroj nechal sestřelit. O několik minut později se celý svět s hrůzou dozvěděl, že terčem rakety z Vincennes se stalo civilní letadlo s 290 osobami na palubě. Tragický omyl vyšetřovaly orgány amerického námořnictva. Ty vydaly závěrečnou zprávu, podle které k sestřelení iránského letadla nedošlo v důsledku zanedbání z americké strany. Dále konstatovaly, že kapitán Rogers jednal vzhledem k dostupným informacím obezřetně a že Irán musí nést zodpovědnost za rizika vyplývající z provozování osobní letecké dopravy v těsné blízkosti bojových akcí. Na příčiny omylu, který mohl rozpoutat válku minimálně mezi Spojenými státy a Iránem, jsou ale, jak to v podobných případech bývá, i jiné názory...

Kan., skryté titulky