Letecké katastrofy: Trasa smrti nad Ukrajinou

Let MH17 však zmizel z radaru a důkazy naznačovaly, že byl sestřelen raketou vypálenou z území ovládaného proruskými separatisty. Reakce na sebe nenechaly čekat. Čin odsoudil americký prezident Obama i další světoví vůdci. Zpráva obzvláště tvrdě zasáhla Nizozemsko. Mezi 298 oběťmi bylo 193 jeho občanů. Nizozemský bezpečnostní úřad vyslal do Kyjeva tým, který měl být k ruce ukrajinským úřadům. Ty však záhy požádaly, aby vyšetřování převzal. Trosky rozeseté na ploše více než 50 kilometrů čtverečních naznačovaly, že se letadlo rozpadlo za letu. Aby mohli zjistit příčinu havárie, museli se vyšetřovatelé dostat na místo neštěstí. Z bezpečnostních důvodů jim to však nebylo povoleno. Nizozemci pokračovali ve vyšetřování. Ovšem prokázat, že byl let MH17 sestřelen, bylo bez fyzických důkazů téměř nemožné. Shromáždili veškeré dostupné informace a postupně vyvrátili několik teorií včetně špatného počasí, technické závady a zásahu meteoritem. Separatisté vyzvedli černé skříňky a předali je malajsijským úřadům. Zapisovač letových údajů ani záznamník hovorů v kokpitu však vyšetřování nikam neposunuly. Let probíhal normálně až do okamžiku, kdy zařízení přestala nahrávat. Odmlčení obou zapisovačů znamenalo katastrofickou událost. Vyšetřovatelé se domnívali, že šlo buď o bombu na palubě, nebo zásah raketou. Na základě dvou zvuků zachycených mikrofony před koncem nahrávky se podařilo určit, že k výbuchu došlo vně letadla na straně kapitána. Mezi stovkami ocelových střepin vyjmutých během pitvy posádky byl v těle kapitána objeven i zvláštní fragment ve tvaru motýlku. Vyšetřovatelé netušili, co je zač, ale doufali, že se jim nakonec podaří určit, jaký druh explozívní zbraně letadlo zasáhl. Od havárie uplynuly čtyři měsíce a nizozemský tým konečně obdržel povolení k návštěvě místa katastrofy. Ocitli se v oblasti bojů a na sběr důkazů měli omezený čas. Celý svět z činu podezříval proruské separatisty. Bylo možné, že nebudou chtít, aby vyšetřovatelé objevili něco, co by je usvědčovalo. Tým cíleně dohledával části přídě a další kusy, které patrně součástí letadla nebyly. V Nizozemsku byly trosky pečlivě prozkoumány. Vyšetřovatelé začali rekonstruovat kokpit. Levá strana byla těžce poškozena. Ocelové střepiny zaseknuté v hliníkovém plášti jasně prokazovaly, že let MH17 byl sestřelen. Dále se podařilo určit, že motýlkovitý fragment vyjmutý z těla kapitána a další nalezený v trupu pocházejí z bojové hlavice 9N314M raketového systém BUK. Tento typ hlavice je charakteristicky předfragmentován a exploduje v blízkosti cíle. Úkol zjistit, odkud byla střela vypálena, připadl odborníkům Národní letecko-kosmické laboratoře. Vědci extrapolovali dráhu rakety a potvrdili, že byla vypuštěna ze středu oblasti bojů. Důkazy ukazovaly na proruské síly, které měly tento typ zbraně k dispozici. Definitivní verdikt však mohl vynést jedině soud. Vyšetřovatelé se dále zabývali tím, proč vůbec let MH17 oblastí prolétal. Díky spolupráci s nizozemskou zpravodajskou službou zjistili, že povstalci tři dny před katastrofou sestřelili nákladní letoun ukrajinského letectva. V důsledku toho omezila Ukrajina civilní provoz do výšky 9700 metrů. V den, kdy byl raketou zasažen malajsijský Boeing, proletělo stejným úsekem 160 jiných letadel. Navzdory předchozím útokům se ani jedny aerolinie nerozhodly oblasti vyhnout. V závěrečné zprávě doporučil Nizozemský bezpečnostní úřad aeroliniím zdokonalit komunikaci o možných vojenských hrozbách, aby mohly lépe vyhodnocovat bezpečnostní rizika. Navrhl také pravidelně zveřejňovat trasy letů, aby se zákazníci leteckých společností mohli sami rozhodnout, jestli chtějí letět nad oblastmi bojů. Vyšetřování toho, kdo je za smrtící útok zodpovědný, v roce 2017 stále nebylo ukončeno.

Kan., skryté titulky