Vzduch je naše moře (7/30)

Jak vzniklo letectví v Čechách a jakými směry se vyvíjelo v dobách míru i na frontách I. a II. světové války, představí dokumentární cyklus pečlivě mapující každý krok od prvních průkopníků po počátky moderního civilního letectví. Dokáže, že Československo bylo sice vnitrozemským státem bez přístavů, ale i díky tomu se stalo skutečnou velmocí vzdušného moře. Tak jako mají přímořské státy slavné mořeplavce a mořské vlky, naší zemi získávaly světový věhlas legendy v kokpitech letadel. V dalším díle budeme sledovat vývoj naší letecké základny v průběhu 20. a 30. let. Z průkopnických začátků se z Československa velmi rychle stala sebevědomá letecká mocnost. Továrny Letov, Aero a Avia se předháněly v produkci kvalitních stíhacích letadel, která na evropských kláních skvěle prezentovali naši piloti. Dobré jméno našeho letectví šířili i dobrodruzi jako Vilém Stanovský, jenž absolvoval několikadenní dálkový let nad 23 státy, či Jaroslav Skála, jehož etapový let směřoval až do dalekého Japonska. Velkou událostí pro prestiž českého letectví se staly závody v Curychu roku 1937. Krátce nato však začali mít piloti jiné starosti. Země se ocitala v ohrožení, a i když československé továrny vyvinuly moderní válečné stroje, většina z nich už zůstala jen u prototypů.

2000, skryté titulky

Uvidíte v TV