Lidstvo: Příběh nás všech (11/12)

Občanská válka byla zřejmě jedním z nejkrvavějších bojových střetů na americké půdě, zahynulo v ní více Američanů, než v obou světových válkách dohromady. Vítězství Unie ovlivnila i skutečnost, že továrny na Severu byly schopny vyrábět mnohonásobně více zbraní i a munice, než venkovsky založený Jih. Období bezprostředně po občanské válce bylo paradoxně dobou ohromného optimismu. Dobou, kdy lidé vítali ideu pokroku jako dosud nikdy. Věřili, že se všeho dá vyrobit víc, rychleji a lépe. Sériová výroba dobyla Severní Ameriku i Evropu a rozšířila se i na východ – do Asie. V roce 1884 v Japonsku, člen starého samurajského rodu, Yataro Iwasaki, založil ve staré loděnici moderní konstrukční společnost Mitsubishi, která vyráběla nejprve lodě a posléze i letadla a auta. Se sériovou výrobou přišla i hromadná přeprava. Prakticky všechny stroje se opíraly o součástky – zejména těsnění – z pryže, aby odolaly tlaku páry, řada součástek moderních dopravních prostředků – automobilů – byla z gumy. Objev procesu vulkanizace vyvolal velkou poptávku po těžbě kaučuku. Zvůli belgické koloniální správy v Kongu, která bohatla na těžbě této suroviny, odhalila britská misionářka a jedna z prvních dokumentárních fotografek, Alice Harrisová, která své snímky poskytla novinám. Zkáze Titaniku, ve své době největšího přepravního parníku světa, se rovněž dostalo široké publicity. Masová média se, spolu s technologickým pokrokem, stala novou sílou v moderním světě.

USA, skryté titulky

Uvidíte v TV