Poslední tah štětcem

Murray Whelan je rozvedený otec asi jedenáctiletého syna Reda, který žije se svou matkou a jejím novým partnerem v jiném městě. Murray pracuje jako poradce ministra pro etnické záležitosti Angela Agnelliho, kterému byl náhle změněn obor působení a doslova přes noc se stává odborníkem na vodu a umění a s ním i celý jeho tým včetně Murrayho. To, mimo jiné, znamená, že Murray se musí zúčastnit recepce v Centru moderního umění, kde se poprvé setkává se jménem Victor Kovacs. Byl to malíř, který stvořil hned několik hodnotných děl a jedno jeho dílo nyní bude koupeno a vyvěšeno v Národní galerii. Dílo v hodnotě více jak 300 tisíc dolarů zaplatí stát, aby získal do sbírky obraz australského umělce. Murray se na recepci seznamuje se Salinou Fleetovou, redaktorkou Veneeru, kde vycházejí recenze týkající se současné kultury. Oba to poněkud přeženou s pitím, a když se vypotácí z parku, dostávají se do chumlu lidí kolem mrtvého mladého umělce Marcuse Krofta. Salina je v šoku, Marcus je totiž jejím přítelem a snoubencem. Opilý Murray se, ani neví jak, dostává domů a druhý den ráno si toho moc nepamatuje. Nemá však nárok na to, aby přemýšlel o minulé noci. Jeho šéf ho volá do práce a navíc mu volá bývalá žena, že mu letadlem posílá syna Reda na víkend. Marcus Kroft byl také na recepci, kde způsobil pozdvižení, protestoval proti protekci, kterou podle něj mají někteří umělci a jiní, kteří by si zasloužili pozornost, ji nemají. Marcus se utopil v blízkosti Centra moderního umění a v tuto chvíli není zcela jasné, zda se jedná o náhodu nebo úmysl. Byl nalezen dopis, který naznačuje sebevraždu. Marcus žádal o grant, který podpořila i Salina Fleetová a také Lloyd Eastlake, významný odborářský funkcionář. Murray je nechtěně zatažen do případu a začíná pátrat na vlastní pěst, co se vlastně s Marcusem stalo a proč. Má opravdu nabito, protože musí zároveň připravit i nějaký víkendový program pro syna. Bývalý Kovacsův agent prozradí Murraymu, že Marcus byl Kovacsův nemanželský syn a také to, že jednou za Kovacsem zajel a Kovacs byl úplně namol a v ateliéru maloval Marcus. Marcus padělal otcovy obrazy a je pravděpodobné, že padělal i obraz, který právě za velké peníze koupila Národní galerie. Nikdo ale nevěděl, že se jedná o padělek. Murray pátrá dál a zjišťuje, že i další Kovascův obraz, který má být pro změnu vystaven a prodán v Domě odborů, je také padělek. A znovu ho padělal Marcus Kroft, který to však udělal tak, aby to mohlo být odhaleno. Sbírku padělků zprostředkovala pro Dům odborů Fiona Lambertová, bývalá Kovacsova a současná Eastlakeova milenka. Byl to jejich společný projekt. Eastlake přes přítelkyni Fionu uložil investici do umění Odborového fondu a získal obrovskou provizi a Ministerstvo umění spolufinancovalo Kovacsův obraz, který je padělkem. Marcus Kroft, který ho maloval, na něj dal svou nálepku, aby tím jednou Fionu Lambertovou zničil. Jenže se naštval a začal mluvit takže si na něj Fiona došlápla a výsledkem je mrtvý Marcus. Police zatýká Eastlakea i Lambertovou, Red je rád, že byl alespoň chvíli s otcem a ministr Agnelli díky svému zkušenému týmu nemá průšvih s tím, že z jeho fondů byl zaplacen padělek.

Režie:S. Neill

Hrají:D. Wenham, S. Bisley, M. Molloy, J. Clarke, J. Tobeck

Austr., 2004