Letecké katastrofy: Chlapec v kokpitu

ČT 2

Byl to klidný, běžný let napříč Sibiří, dokud neusedl k řídícím pákám airbusu pilotův syn. Cyklus kanadských dokumentárních rekonstrukcí Měl to být rodinný výlet. Pilot, hrdý otec, vezl své děti na jejich první cestu do ciziny. Cesta na prázdniny se však změnila ve strašný boj o život. 22. března 1994 letěl patnáctiletý Eldar Kudrinskij s malou sestrou do ciziny poprvé. Eldarovým otcem byl kapitán Jaroslav Kudrinskij, pilot Aeroflotu, z divize mezinárodních aerolinií. V Rusku v té době takový kapitán patřil mezi privilegované, jeho rodina měla přístup k luxusním věcem, o nichž se mohlo většině lidí v této postkomunistické zemi jen zdát. Rodinní příslušníci pilotů Aeroflotu mohli jednou v roce cestovat se slevou a kapitán Kudrinskij vybral pro své děti čtyřdenní pobyt v Hongkongu. Většina z dalších třiašedesáti cestujících byla z Hongkongu a Tchajwanu. V novém Rusku hledali nové obchodní příležitosti. Rusko v té době procházelo velkou změnou. Po rozpadu Sovětského svazu chtěli lidé západní svobodu, západní životní styl a možnost cestování. A změnou procházely i ruské státní aerolinie Aeroflot. Rozhodly se koupit pět nových letadel od francouzské společnosti Airbus Industrie. Nejmodernější Airbusy A310 verze - 300, které stály každý sedmdesát milionů dolarů. Letoun pojme téměř dvě stě cestujících a doletí bez mezipřistání třikrát dál než největší ruská dopravní letadla. A310 je plně automatizovaný letoun vybavený mnoha bezpečnostními systémy. Aeroflot doufal, že mu pomůže napravit jeho nevalnou pověst. Letecká společnost vytvořila novou prestižní divizi pro zahraniční lety, piloty a personál oblékla do nových uniforem. Tento nový Aeroflot měl ve světě reprezentovat nové, moderní Rusko. Do týmu si Aeroflot vybral sbor prvotřídních pilotů. Každý z nich měl nalétáno tisíce hodin, bezvadné bezpečnostní záznamy a hovořil plynně anglicky. Výrobce letadel, Airbus Industrie, je na nových strojích a na trenažerech dobře vycvičil. Toho dne velící pilot, kapitán Danilov, řídil letadlo přes rušné letové koridory ven z Moskvy, a pak řízení převzal zástupce velitele kapitán Kudrinskij. Druhým pilotem na letu byl Igor Piskarev se služební pozicí prvního důstojníka. Všichni tři byli piloty první třídy. Let pět set devadesát tři startoval v šestnáct třicet devět místního času. Později se připojil k transsibiřské letové trati vedoucí na východ do Mongolska a Číny. Byl to hladký let. Po čtyřech hodinách z deseti plánovaných přelétali nad Novosibirskem a byli téměř v polovině cesty. Kapitánovým dětem se nechtělo spát a za pomoci "strýčka" se rozhodli navštívit otce v kabině. Od této chvíle uplynulo pouhých 9 minut, než Airbus ve smrtelné křeči narazil do svahu v sibiřské tundře.... Vyšetřovatelé byli později překvapeni. Jak se patnáctiletý chlapec ocitl na místě pilota v letícím dopravním letadle?

Kan., skryté titulky