Vzduch je naše moře (28/30)

Jak vzniklo letectví v Čechách a jakými směry se vyvíjelo v dobách míru i na frontách I. a II. světové války, představí dokumentární cyklus pečlivě mapující každý krok od prvních průkopníků po počátky moderního civilního letectví. Dokáže, že Československo bylo sice vnitrozemským státem bez přístavů, ale i díky tomu se stalo skutečnou velmocí vzdušného moře. Tak jako mají přímořské státy slavné mořeplavce a mořské vlky, naší zemi získávaly světový věhlas legendy v kokpitech letadel. V dalším díle cyklu se přesuneme z oblasti vojenského a válečného letectví k civilní dopravě. Československé státní Aerolinie zahájily slavnostně provoz v den výročí republiky, 28. 10. 1923. Již tehdy měly bohatý letecký park a během následujícího desetiletí se zařadily mezi nejrychleji se rozvíjející leteckou společnost v Evropě. Jejich zdatným konkurentem byla také soukromá společnost ČLS zřízená Škodovými závody. V roce 1937 se centrem letecké dopravy stalo moderní letiště v Ruzyni. Následující rok obě společnosti nalétaly přes dva a půl milionu kilometrů a odbavili kolem 61 000 cestujících. Rok na to však jejich zdárně se rozvíjející činnost ukončila okupace, kdy majetek společností přešel pod německou Lufthansu. Československé Aerolinie se dočkaly obnovy po osvobození roku 1945 a po desetiletí byly jediným leteckým dopravcem u nás.

2000, skryté titulky

Uvidíte v TV