Utajené příběhy českých dějin III (4)

Jako se díky Karlem IV. založené universitě stávají Čechy význačným intelektuálním centrem, tak se z Prahy stává největší duchovní centrum severně od Alp – náboženský konkurent Říma. Díky největší a nejvzácnější sbírce relikvií se Praha mění ve významné poutní místo. Jeho otec Jan Lucemburský se dokonce pokusil obnovit v Praze rytířstvo kulatého stolu. Jeho syn Karel postaví Karlštejn jako grálový hrad. Karlštejn nemá vojenské poslání, nýbrž slouží jako mystická archa – schrána českého pokladu a korunovačních klenotů, mystické ohnisko českého království. Karel zakládá také pražské Nové Město, které má představovat nový, nebeský Jeruzalém. A vskutku, jeho rozvrh – půdorys, délky ulic, rozměr chrámového okrsku, postavení svatyní – je věrným obrazem města Jeruzaléma. Chrámy a kostely, rozmístěné a zbudované dle alchymistické astrologické a hermetické symboliky, naplňuje svatými ostatky, které osobně získává, často nevybíravými prostředky, z celého tehdy známého světa. Symboliku nebeského Jeruzaléma také vtěluje do výzdoby nejposvátnější insignie českých králů – svatováclavské koruny. Tvarem a výběrem osazených kamenů má koruna upomínat na popis svatého města z apokalyptického textu.

ČR, 2020

Uvidíte v TV

Videoarchiv