Nedej se

V posledních letech Ministerstvo dopravy ČR oprášilo projekt kanálu Dunaj–Odra–Labe a zadalo studii proveditelnosti. Na rozdíl od pochyb řady odborníků studie vyšla jako realizovatelná a ekonomicky mírně výhodná. Také se změnily argumenty autorů studie: dříve o kanálu hovořili jako o dopravním koridoru, dnes jeho hlavní význam spatřují v jeho vodohospodářské funkci. Náklady na projekt této vodní dálnice, kterou podporuje prezident Miloš Zeman, se odhadují na víc než 600 miliard korun, což představuje téměř polovinu našeho ročního rozpočtu. Odpůrci tvrdí, že kanál obrovsky zatíží státní kasu a z vodohospodářského i dopravního hlediska nebude mít význam. Jako příklad uvádějí zkušenosti z kanálu Dunaj–Mohan–Rýn, který byl dokončen v roce 1992. Přeprava zboží na něm dramaticky klesá, ročně se na něm přepraví jen pět milionů tun zboží. Autoři studie proveditelnosti předpokládají, že na kanálu Dunaj–Odra–Labe by se přepravovalo čtyřikrát víc, až 20 milionů tun. Současně autoři nezapočítali možnosti přepravy zboží po vysokorychlostní železnici, která zatím u nás není ani na rýsovacích prknech. Na rozdíl od vodních cest jsou železniční tratě mnohonásobně rychlejší a operativnější než lodní doprava a mají mnohem menší vliv na vodní režim v krajině než vodní dálnice.

Režie:M. Slunečko

ČR, 2019, skryté titulky

Uvidíte v TV

  • Nedej se

  • Nedej se

  • Nedej se