Letecké katastrofy

Egyptský řídící provozu se chystal předat let kolegům na Kypru, když se stalo něco neočekávaného. Vypadalo to, že letoun prudce klesá. Dispečer se snažil kontaktovat posádku, ale vzápětí let zmizel z radaru. Stíhači egyptského letectva brzy lokalizovali trosky na severu Sinajského poloostrova. Na místo přispěchali záchranáři, ale brzy bylo jasné, že katastrofu nikdo nepřežil. Zemřelo všech 224 lidí na palubě. Vzhledem k tomu, že většinu cestujících letu nízkonákladových aerolinií tvořili Rusové, byla to nejhorší letecká katastrofa v dějinách země. Egypt i Rusko musely rychle reagovat. V blízkosti místa dopadu se shromáždil mezinárodní tým. Z charakteru pole trosek bylo zřejmé, že se letadlo rozpadlo ve vzduchu. Oba motory byly oddělené od křídel a ohořelé. Jedním z možných vysvětlení byl výbuch paliva. Směr vyšetřování změnilo prohlášení teroristické skupiny napojené na Islámský stát tvrdící, že letadlo sestřelila jako odvetu za ruské vojenské útoky v Sýrii. Teroristé však nepředložili žádné důkazy. Tato možnost byla brzy vyloučena, protože ruční raketomety nemají dostatečný dosah, aby zasáhly letadlo v cestovní výšce. Vzápětí se objevilo další veřejné prohlášení. Manželka druhého pilota tvrdila, že se let 9268 potýkal s problémy ohrožujícími bezpečnost. Vyšetřovatelé vyslechli mechanika, který prováděl poslední údržbu na letišti v Šarm aš-Šajchu. Trval na tom, že téměř dvě desítky let starý Airbus byl po technické stránce v pořádku. O čtrnáct let dříve však letoun narazil zádí do ranveje. Bylo možné, že nesprávně provedená oprava oslabila konstrukci a to vedlo ke katastrofální destrukci ve velké výšce. Vyšetřovatelé zkoumali trosky převezené do skladiště v Káhiře. Jejich předpoklad by vysvětloval, proč se záď odlomila jako první. Patřičné díly však nenesly žádné stopy poškození. Konstrukce Metrojetu byla v pořádku. Žádný výsledek nepřinesl ani návrat k původní teorii výbuch palivové nádrže. Stejně bylo vyloučeno selhání motoru a další typy mechanických závad. Dále se pozornost vyšetřovatelů obrátila na zapisovač hovoru v kabině. Nahrávka odhalila, že let probíhal zcela normálně. Až do poslední chvíle, kdy zařízení zaznamenalo zvuk počátku exploze. Aby zjistili, co ji způsobilo, museli nejdřív přijít na to, kde zvuk vznikl. Zapisovač nahrává všechno ze tří mikrofonů – dva jsou umístěny na sluchátkách pilotů a třetí je mezi nimi. Detailní analýza ukázala, že zvuk zazněl z levé strany letadla. Při výbuchu vznikají tlakové a zvukové vlny šířící se různými rychlostmi. Obě byly zachyceny citlivými mikrofony. Srovnáním jejich odstupu se podařilo vypočítat, jakou vzdálenost urazily. Pečlivou detektivní prací se podařilo stanovit, že k explozi došlo na zádi letadla vlevo. Při opakované prohlídce trosek z této části vyšetřovatelé objevili něco, co jim dříve uniklo – patnácticentimetrovou díru a řadu menších otvorů. Chemická analýza prokázala přítomnost povýbuchových zplodin a potvrdila dosud nepodložené podezření. Let 9268 zničila bomba. 24. února 2016 učinil egyptský prezident veřejné prohlášení, v němž z činu obvinil teroristy. Šéf ruské Federální služby bezpečnosti mu dal za pravdu. Ačkoliv bylo původní tvrzení teroristů odmítnuto, podařilo se stanovit, že katastrofu letu 9268 způsobil bombový útok. K zodpovědnosti se ve svém časopise Dabiq přihlásil Islámský stát. Otázkou zůstávalo, jak se nálož dostala na palubu. Kontrolou seznamu pasažérů nebylo zjištěno nic podezřelého. Vyšetřovatelé rekonstruovali část letadla, kde došlo k explozi, a definitivně určili, že výbušné zařízení bylo umístěno v oddíle pro nadměrná zavazadla uvnitř nákladového prostoru. Podle Islámského státu byla nálož ukryta v plechovce od limonády. Podle neoficiální zprávy ji tam propašoval pracovník nakládky. Ještě, než byla zveřejněna závěrečná zpráva, vyzvaly úřady dohlížející na leteckou bezpečnost ke zpřísnění kontrol letištního personálu, aby se zabránilo opakování podobných katastrof.

Kan., skryté titulky

Uvidíte v TV