Zdenka Procházková

Zdenka Procházková (*4. 4. 1926) je součástí silné herecké generace, která nastoupila těsně po válce. Již během studia na konzervatoři získala své první výrazné filmové role, čímž však přišla o možnost dostudovat a získat angažmá v Praze. To se brzy změnilo díky nabídce z Městských divadel pražských, kde se stala populární především díky roli Lízy Doolittlové ve Shawově Pygmalionu. Při prvním filmovém natáčení se sblížila s hereckým partnerem Karlem Högerem a po svatbě s ním prožila sedmnáct let. Vztah skončil rozvodem a Zdenka Procházková se roku 1967 provdala do Vídně, kde se díky mimořádnému jazykovému nadání uplatnila na jevišti. Kromě angažmá ve vídeňském Burgtheatru často hostovala i ve významných německých divadlech. Prosazovala se jako herečka klasického typu, kterou nikdy nezajímaly experimenty. Jejím největším zahraničním úspěchem byla hlavní role v jevištním přepisu Maughamovy novely Julie, ty jsi kouzelná, kterou nastudovala ve Vídni pod režijním vedením Oldřicha Nového. Nikdy nebyla doslova v emigraci, ale na českou scénu se po odchodu do ciziny už nevrátila a pouze vystupovala v zájezdních estrádních představeních. Nadále se nicméně objevovala v řadě českých filmů a televizních seriálů (např. Nemocnice na kraji města, Arabela, Návštěvníci) a příležitosti před kamerami získává i dnes (Lída Baarová či Poslední aristokratka) díky nepolevující energii a pozoruhodné schopnosti držet krok s moderní dobou. O zkušenosti ze svého života i vlastní teorii, že se člověk nemá nikdy příliš ohlížet zpátky, se herečka otevřeně podělila s Terezou Brdečkovou v jejím cyklu rozhovorů s inspirativně stárnoucími osobnostmi.

Režie:Z. Tyc

2000, skryté titulky