Soukromí mistrovského díla III: Poussin

Nicola Poussain s narodil v roce 1594, zemřel v roce 1665, na počátku vlády Ludvíka XIV. Zásadní část svého uměleckého života ale prožil v Římě, kde namaloval své nejkrásnější obrazy. Ideální svět, v němž se setkávali antičtí hrdinové a filozofové s postavami Starého a Nového zákona. Jeho promyšlené a na pochopení náročné obrazy byly dlouho typickým příkladem francouzského malířství, které se některými charakteristickými znaky odlišovalo od jiných významných směrů evropské malby. Louvre vlastní největší sbírku Poussainových obrazů na světě. Čtyřicítku děl z průběhu celého jeho života. Jen jeden z nich však svěsí ze zdi, aby se připojil k obrazům přivezeným z Ruska, Británie, Irska a Německa, a tím bude "Svatá Františka římská vyhánějící mor z Říma". Studijní dny se budou výjimečně konat v Muzeu krásných umění v Lyonu. Obrazy výjimečně neopustí svoje rámy, ale zůstanou pověšené na stěnách muzea. Důvodem všech těchto výjimek je jeden Poussainův obraz. "Útěk do Egypta", který lyonské muzeum právě koupilo za sedmnáct milionů eur. Studijní dny budou zasvěcené právě tomuto obrazu s velmi neobvyklou historií. Po čtyři staletí jsme se domnívali, že zmizel. Objevil se až v osmdesátých letech minulého století, ale s malým překvapením. Místo jednoho obrazu tu byly hned dva. Obraz z muzea v Lyonu posvětili ti největší francouzští odborníci na Poussaina. Druhou verzi, která se také tváří jako originál, objevil Angličan Antony Blunt. Pozoruhodná postava, specialista na Poussaina, umělecký poradce britské královny, ale také špión KGB! Majitel druhé verze souhlasil s konfrontací s lyonským obrazem. Této jedinečné události se účastní experti z celého světa, kteří budou obrazy zkoumat. Jak poznat autentický obraz? Jakou roli hrají objektivní znalosti a jakou subjektivní pohled? Jaký to může mít vliv na osud obrazů, které se dnes prodávají za astronomické ceny? To všechno je dnes během těchto zvláštních Studijních dní v sázce.