Letečtí stíhači v boji

Poslední díl dokumentární série se vrací k velkým příběhům leteckých soubojů v Koreji a ve Vietnamu. Na konci padesátých a v šedesátých letech byl v Americe výcvik leteckých soubojů omezen na minimum. Nový stíhací stroj námořnictva F 4 Phantom byl původně zkonstruován k sestřelování sovětských bombardérů raketami dlouhého doletu. Americká strategie s leteckými souboji do budoucna nepočítala. Předpokládalo se, že ruské bombardéry nalétávající přes oceán budou ničeny raketami. Námořnictvo se tedy rozhodlo pro letoun bez kanónu. Někteří piloti, jako Robin Olds – letecké eso z druhé světové války a budoucí velitel ve Vietnamu – požadovali klasický letecký výcvik. Olds vzpomíná: "Zavolal si mě můj nadřízený, dvouhvězdičkový generál, a velmi jemně mne pokáral: "Už mě unavují ty vaše štábní studie, které kritizují nedostatečný konvenční letecký výcvik. Plukovníku, uvědomte si, že v žádné konvenční válce už nikdy bojovat nebudeme!" Pomyslel jsem si: "Generále, a kde jste od roku 1945 byl? Co si myslíte, že od té doby děláme?" Americká víra ve vlastní moderní techniku byla zanedlouho postavena tváří v tvář nebezpečné a krvavé realitě. V počáteční fázi války ve Vietnamu Spojené státy zdaleka nedosahovaly takové vzdušné převahy jako v minulých konfliktech. Dokonce byla vypracována zpráva, která obsahovala 242 doporučení, jak zlepšit efektivitu nasazení. Jedno z nich bylo obzvláště naléhavé. Piloti neovládali základy leteckých soubojů, protože americká doktrína spoléhala na technické vymoženosti raket a s leteckými souboji nepočítala. V roce 1969 proto založilo vojenské námořnictvo „Top Gun“ – elitní leteckou školu, ve které měli stíhací piloti dohnat to, co v leteckých soubojích budou potřebovat. Intenzivní výcvik nyní učí letecké posádky základním bojovým manévrům a užití jednotlivých zbraňových systémů. Čtyřtýdenní kurs nabízí pilotům situace simulující skutečné bojové podmínky.

USA, skryté titulky

Uvidíte v TV