Děti sametu

Série profilových dokumentů mladých umělců, kteří si vybudovali pozici v kontextu českého a povětšinou i světového umění. Svět současné opery, baletu, literatury, nového cirkusu, výtvarného umění a moderního tance očima zástupců první generace, která dospívala už ve svobodné zemi, a generačně spřízněné dokumentaristky Adély Sirotkové. Druhý díl dokumentárního cyklu z roku 2014 je věnován Adamu Plachetkovi, sólistovi Vídeňské státní opery, který v necelých třiceti letech sklízí úspěchy na nejprestižnějších operních scénách světa. V odborných kruzích se o něm mluví jako o nejlepším mozartovském barytonistovi své generace. Cesta Adama Plachetky (*1985) na špičku světové opery nebyla nikterak předem naplánovaná. Nepochází z muzikantské rodiny a jeho cesta na konzervatoř vedla klasicky přes dětský pěvecký sbor. Na jevišti pražského Národního divadla debutoval v devatenácti letech. O dva roky později poprvé zpíval roli Dona Giovanniho. V roce 2008 se zúčastnil předzpívání ve Vídeňské státní opeře s cílem získat v tomto prestižním operním domě hostování. Dominique Meyer, ředitel WSO, mu ale okamžitě nabídl stálé angažmá. Od počátku byl vnímán jako velká naděje této scény, a i proto při novém nastudování Dona Giovanniho, ve kterém zpíval roli Masetta, byl veden jako cover Dona Giovanniho. A když došlo na jeho záskok v této hlavní roli, sklidil veliký úspěch. Dnes patří k předním členům Vídeňské státní opery a miláčkům jejího publika. Je ženatý, má dceru, a rozhodně nežije jen operou. Ve volném čase běhá, anebo hraje fotbal spolu se členy orchestru vídeňského operního svatostánku.

Režie:A. Sirotková

2014, skryté titulky