Andy Goldsworthy (2/2)

Putování se skotským géniem "zemního umění". Dokument získal Hlavní cenu Mezinárodního festivalu San Francisco (2002) a cenu Asociace německých filmových kritiků (2003) za nejlepší nehraný film (V anglickém znění s titulky) Andy Goldsworthy, skotský tvůrce land artu ("zemního umění", tvůrčí práce v krajině), uskutečnil mezi 7. a 18. červnem 1997 pozoruhodný výtvarný projekt. Z velkých, klínovitě přitesaných kvádrů červeného pískovce postavil v otevřené krajině západní Anglie oblouk zhruba výšky člověka, pěkně pravidelný a díky samosvornosti kamenů ve své klenutosti stabilní. Pak oblouk rozebral, naložil na přívěs, odjel kus dál a postavil znovu na jiném místě. A znovu. Totéž během těch dvanácti dnů uskutečnil na třiadvaceti místech, od prvního k poslednímu vzdušnou čarou bratru 150 km. Místa si vybíral pečlivě, se zřetelem k okolí, nejraději blízko kamenných zídek, které zde od pradávna slouží farmářům jako ohrady pro ovce. Také na polní cestě, na městském chodníku, jednou i v potoku. Třiadvacet artefaktů v krajině – vlastně jeden artefakt ve třiadvaceti následných výskytech. Všechny je vyfotografoval a svůj deníkový záznam i se snímky posléze vydal jako knížku. Ivan M. Havel při čtení Goldsworthyova deníku a prohlížení obrázků konstatoval: "Postupně jako by kamenný oblouk přede mnou ožíval. Zvlášť pak, když se ocitl na polní cestě, neubránil jsem se dojmu, že si po cestě vykračuje nějaká obrovská kamenná píďalka. Dovedu si představit, že sám tvůrce projektu, jak tak se svým obloukem cestuje řadu dní v důvěrném fyzickém i duševním kontaktu, si k němu začne vytvářet silnou citovou vazbu. I ten oblouk se postupně mění: "Z každého místa si cosi odnáší k dalšímu místu," píše o něm Goldsworthy, a "pokaždé si uchovává nějaký vztah k místům, kde byl dříve." Andy Goldsworthy jako tvůrčí materiál využívá trávu, listy, kameny, dřevo, dokonce i sníh. O svých uměleckých dílech rozhoduje v závislosti na ročním období, počasí, typu krajiny a na materiálu, který krajina nabízí. Například obřího zeleného hada vyrobil z ohnutých trav, upevněných trny do půdy. Fotografický záznam této jeho kreace se vzápětí objevil na obalu a v bookletu alba jazzového kytaristy Charlieho Huntera. ČT před více než patnácti lety uvedla s Goldsworthym britský dokument Dva podzimy.

2003