Letečtí stíhači v boji II (9/14)

P-47 Thunderbolt si nad okupovanou Evropou získal pověst jednoho z neodolnějších stíhacích letounů druhé světové války. V plamenech poslal k zemi téměř čtyři tisíce nepřátelských letadel. Republic P-47 Thunderbolt byl zaveden do výzbroje leteckého sboru armády Spojených států v roce 1942. Letoun byl navržen jako výšková stíhačka určená k ničení nepřátelských bombardérů. Byla to největší a nejvýkonnější jednomotorová jednomístná stíhačka, jakou Spojenci během druhé světové války vyráběli. Byla vybavena jedním z nejznámějších motorů vyráběných za války – Pratt & Whitney R2800 – dvouhvězdicovým osmnáctiválcem s výkonem 2000 koní. Motor byl přeplňovaný turbodmychadlem, které zajišťovalo udržení vysokého výkonu i ve velkých výškách. Turbodmychadlo stlačovalo řídký vzduch a vytvářelo motoru pro práci stejné podmínky, jaké měl v malé výšce. Díky tomu si dokázal udržet velký výkon i ve výškách přes deset tisíc metrů. Drak letounu byl postaven kolem mohutného motoru a rozměrných kanálů pro přívod vzduchu k turbodmychadlu, které bylo umístěné v zadní části trupu. Tak získal P-47 své charakteristické linie a impozantní rozměry. Náš dokument vám představí tuto stíhačku v boji, způsob jejího ovládání, její přednosti i slabiny.

USA, skryté titulky

Uvidíte v TV