Průzkum umění (2/5)

"Madona a dítě s andělem", obraz z patnáctého století s pozoruhodným osudem. Málokdo by hádal, že tato nevelká madona s dítětem, malba připomínající díla Fra Filippa Lippiho, se stane slavným obrazem muzea v Ajacciu. Proč bylo první Botticelliho mistrovské dílo po téměř pět set let připisováno jinému umělci? A jak se stalo, že před necelými padesáti roky byl obraz znovu objeven? Ajaccio, jedna z nejvýznačnějších galerií výtvarného umění ve Francii. Pět tisíc metrů čtverečních plochy, na níž jsou vystaveny skvosty italského malířství, nejobsáhlejší sbírka italské renesance ve Francii, hned po Louvru. Busta Élisy Bonaparte, jediné příslušnice císařské rodiny, která vládla státu. Neboli jakýsi Napoleon v sukních. Oficiální, nesmírně strohé vypodobení z dílny sochaře Lorenza Bartoliniho z roku 1809. Jak se toto sochařské dílo stalo výchozím bodem chapadlovitého šíření bust členů napoleonské rodiny? Šlo o to šířit obraz nové monarchie, která potřebovala psát vlastní historii. Pátrání nás povede z Ajaccia do Carrary a z Florencie do Paříže. Vyrazíme po stopách obrazu moci. Ajaccio neboli "císařské město". Pochází odtud rodina Bonapartů, a na její stopy tu narážíme na každém kroku. Město, jehož chloubou je Muzeum výtvarných umění.

skryté titulky

Uvidíte v TV