Anne-Sophie Mutterová a Herbert von Karajan

Mezinárodní dirigentskou hvězdu na vrcholu sil Herberta von Karajana a mladou, výjimečně nadanou umělkyni Anne-Sophie Mutterovou, jež ráda přijala roli jeho umělecké schovanky, uvidíte a uslyšíte při nastudování jednoho z interpretačně nejobtížnějších houslových koncertů. Zkomponoval ho v době vrcholících napoleonských válek Ludwig van Beethoven. Umělecký a téměř otcovský vztah mistra taktovky a mladinké houslistky okouzlil před více než čtyřiceti lety veřejnost i celý hudební svět. Beethovenův houslový koncert je pro šestnáctiletou dívku zatím největší zkouškou. Jejich nahrávka vyšla na podzim roku 1979, dřív než ho Mutterová hrála na veřejnosti a tehdy všechny uchvátila. Sama o tomto magickém okamžiku hudby říká: „Každý den od desíti do jedné jsme měli zkoušku. A jako na potvoru byl vždycky někde zapnutý aspoň jeden mikrofon. A tak se z našich živelných zkoušek stala později velmi obdivovaná nahrávka“. Houslový koncert D dur op. 61 napsal roku 1806 německý skladatel Ludwig van Beethoven. Zkomponoval ho pro svého přítele Franze Clementa, houslistu a dirigenta v Divadle na Vídeňce, který mu dříve poskytl námět na operu Fidelio. Koncert měl premiéru 23. prosince téhož roku na zmíněné scéně při příležitosti uspořádání benefičního koncertu. Beethoven údajně dokončil sólovou část koncertu tak pozdě, že byl Clement nucen hrát ji bez přípravy přímo na pódiu. Premiéra nebyla úspěšná a v následujících letech se kompozici příliš pozornosti nedostalo. V roce 1844 se jí chopil orchestr Londýnské filharmonické společnosti v čele s dvanáctiletým houslistou Josephem Joachimem. Od té doby je považována za jednu z nejvýznamnějších svého druhu. Koncert D dur op. 61 dnes patří ke koncertům často hraným a nahrávaným a mladá Mutterová vstoupila tehdy do tvrdé konkurence nejlepších houslistů.

Režie:E. Schulz