Letecké katastrofy

Avšak o hodinu později, když ji měli převzít angolští dispečeři, letadlo záhadně zmizelo. Nikdo nezachytil tísňové volání ani signály nouzového polohového radiomajáku. Úřady vystopovaly poslední zaznamenaný radarový signál. Informace ukazovaly let v cestovní hladině. Potom však letadlo začalo klesat a po 6 minutách zmizelo z obrazovek radarů. Do pátrání po zmizelém letu zapojili záchranáři množství letounů. Jako první však trosky objevili strážci namibijského národního parku. Všech 33 osob na palubě zahynulo. K týmu namibijského DAAI se připojili vyšetřovatelé amerického NTSB. Místo nehody odhalilo, že letadlo bylo v okamžiku nárazu celé, letělo ve správném kursu, ale podvozek nebyl vysunutý. Dlouhé a úzké pole trosek naznačovalo, že Embraer byl srovnaný a pod kontrolou. Do země však narazil pod prudkým úhlem a dvojnásobnou rychlostí, než je běžné. Oba motory byly v té chvíli plně funkční. Otázkou bylo, proč letadlo havarovalo, jestli ho piloti ovládali. Mozambické LAM jsou uznávané aerolinie a jejich záznamy údržby neobsahovaly nic, co by naznačovalo jakýkoliv technický problém. Rok starý Embraer 190 byl v dokonalém stavu a den před nehodou absolvoval důkladnou prohlídku. Poté, co bylo ze seznamu možných příčin vyloučeno počasí, se pozornost zaměřila na piloty. Tím se záhada ještě prohloubila. Oba piloti měli odpovídající zkušenosti a skvěle se doplňovali. Ačkoliv bylo záznamové zařízení poškozeno, nahrávka z kokpitu odhalila, že let 470 probíhal běžným způsobem, až do chvíle, kdy si druhý pilot odskočil na záchod. Po několika minutách se vrátil, ale nedokázal se dostat dovnitř. Než letadlo krátce poté narazilo do země, bylo slyšet, jak buší na dveře a pilotní kabinou zní výstražné signály. Proč ale kapitán nereagoval? Při pozornějším poslechu zvukového záznamu vyšetřovatelé slyšeli kapitánův dech a zároveň s tím zvuk otáčených voličů. Zapisovač letových údajů potvrdil, že letadlo bylo v pořádku. To vedlo k mrazivému závěru. Kapitán úmyslně nastavil autopilota, aby klesl do výšky 180 metrů, což v dané oblasti znamenalo pod úroveň terénu. Zatímco se ho druhý pilot snažil přimět k tomu, aby otevřel dveře, kapitán stáhl výkon motorů na volnoběh a vysunul vzdušné brzdy. Po celou dobu klesání nechal zapnutý autopilot a vůbec se nedotýkal řízení. Z kapitánova jednání bylo zjevné, že velmi dobře znal aerodynamiku letadla a chování jeho systémů. Projevilo se to tím, že stroj naprosto hladce klesal z cestovní hladiny až k zemi. Zdálo se nemyslitelné, že by profesionální pilot záměrně havaroval. Vyšetřovatelé se proto snažili pochopit, co k tomu kapitána vedlo. Jeho služební ani zdravotní záznamy žádné problémy nenaznačovaly. Ačkoliv v soukromém životě prodělal řadu traumat, ve finále se nepodařilo stanovit, zda sebevraždu naplánoval dopředu nebo až během letu. Letecký průmysl nyní uznává, že je důležité prověřovat psychickou kondici pilotů, a přijal pravidlo vyžadující, aby v kokpitu byli neustále dva lidé.

Kan., skryté titulky

Uvidíte v TV