Tajemství lodních vraků (2)

Po krátkém úvodu míříme do Mikronésie na ostrov Chuuk, jehož okolí je jedním z nejpočetnějších pohřebišť vraků japonských lodí. Atolu Truk se Japonci zmocnili kvůli strategické poloze a vybudovali zde ostrovní pevnost. Nyní je v laguně asi 60 vraků, vidět lze dokonce i tanky! Profesor Bill Jeffrey z Guamské univerzity zde byl na misi zaznamenat a identifikovat co nejvíce vraků, tehdy zde narazil na jeden, o kterém nikdo jiný neví. Zachytil ho sonar, on se nyní chystá k ponoru a rozluštění záhady. Prověřuje archivy a nachází desítky ještě nenalezených lodí. Jedním z nejpůsobivějších vraků v oblasti je San Francisco Maru- obrovská loď plná bomb a munice, na jejíž přídi jsou 3 tanky Mitsubishi. Potopena byla při druhém dni bombardování a je zázrak, že celá nevybouchla. Našel snad sonar podobně působivý nález? Zpočátku bylo soužití zdejších lidí a Japonců bezproblémové a Truk prospíval. Po vstupu do války se ale režim změnil na vojenský a život se radikálně změnil. Z místních obyvatel byli otroci japonské armády, z místa strategické kotviště japonského loďstva, kde docházelo také k zásobování spojenci. Američtí pozorovatelé spatřili rozsáhlou flotilu lodí- torpédoborce, bitevní lodě v čele s obří Jamato. Ta se stala symbolem japonské síly a technologické vyspělosti. Spuštěna na loď byla jen týden před útokem na Pearl Harbor. Američané dlouho neváhali a spustili masivní operaci, další průzkumná letadla ale byla pro Japonce varováním, a tak se japonské lodě z laguny stáhly. Zůstaly jen menší lodě, které 16. února 1944 čelily americkému útoku. Při dvoudenním bombardování byla mimo jiné potopena loď Hoki Maru, vyrobená v Británii. Ta vezla stroje na budování infrastruktury, např. 2 traktory John Deere, bagry, nákladní vozy. Kompletní náklad šel ke dnu s lodí, je zachovalý a v podstatě nedotčený. Jak se mnohem později ukázalo, původně měl Truk dopadnout ještě mnohem hůře- měl být cílem atomové bomby. Testování se nakonec uskutečnilo na atolu Bikini. Po prvních nálezech vraků se oblast stala potápěči a výpravami vyhledávanou, nalezeno a identifikováno bylo mnoho vraků, ale Billův na snímku sonaru zatím nalezen nebyl. Bill a kolega Jim připlouvají na místo a chystají na další den ponor, přidat by se měli i zdejší potápěči. Vrak byl detekován 60-70 metrů hluboko, rizik je tedy hned několik. Před ponorem je připomenuta také japonská ponorka I 169, která měla dlouho štěstí a vyhnula se bombardování, ale doplatila na jeden rychlý ponor, kdy zůstal otevřený jeden z větracích ventilů. 1400tunová ponorka s 80 muži trčela na dně laguny, neschopna vynoření. Japonci podnikli záchrannou misi, ale lana její váhu nevydržela a ponorka šla ke dnu znovu- nekontrolovaně. Potápěči už se znovu odpovědi posádky nedočkali. Konečně se ocitáme nad záhadným vrakem, a robot podniká první ponor 80 metrů hluboko. Bohužel ve vyznačeném prostoru nic nenajde, a tak jde další sektor probádat zkušený Jim. Světla ubývá a šance mizí, Jim přetahuje smluvenou dobu, kdy zahájí pomalý výstup. Po 40 minutách namísto 20 vypouští plovák a zahajuje dekompresi, po vynoření líčí, co našel. Prvních 20 minut neobjevil nic, ale poté se před ním zjevila kotva, rozlomená na 3 kusy! Dále našel velký kus kovového opláštění, který byl také poznamenaný silnou explozí. Druhý den Jim a Bill prochází videozáznam a snímky sonaru, Jim podle všeho objevil něco jiného. Bill se domnívá, že by mohlo jít o části lodi Aikoku Maru- ozbrojené obchodní lodi, jejímuž hlavnímu vraku chybí přední část. Tento vrak je 600 metrů vzdálený, což se zdá být příliš, ale není to nereálné, protože na Aikoku Maru došlo k mohutné explozi. Krátkým shrnutí výprava do Mikronésie končí.

VB, 2019, skryté titulky

Uvidíte v TV

Videoarchiv