Letecké katastrofy

Když zpozorovali mezeru v oblačnosti, okamžitě požádali o povolení ke vzletu. Řízení letového provozu jim povolilo odklonit se mírně doprava, aby se vyhnuli bouřkovému jádru před sebou. Po necelých dvou minutách ve vzduchu se však let 507 prudce naklonil doprava a zřítil se na zem. Na zemi si problém uvědomili až po pěti hodinách, když let nedorazil do Keni. Zpráva o pohřešovaném letadle se rychle rozšířila. Po dvoudenním pátrání byl vrak objeven pouhých několik kilometrů jihovýchodně od letiště Douala. Boeing dopadl do mangrovového močálu. Nikdo ze 114 lidí na palubě náraz nepřežil. Protože Kamerun neměl agenturu oprávněnou zjišťovat příčiny leteckých nehod, byla ustavena mezinárodní vyšetřovací komise. Jejími členy byli mimo jiné zástupci společnosti Boeing a amerického Národního výboru pro bezpečnost v dopravě (NTSB). Z polohy vraku vyplývalo, že letadlo do země narazilo přídí. Prvotní podezření padlo na počasí. Ostatní piloti, kteří vzlétli té noci, se však bouřce bez problémů vyhnuli. Analýza údajů z palubního zapisovače vyloučila, že by nový letoun měl nějaké technické potíže. Vykreslila ovšem zarážející obraz minutu a půl dlouhého letu. Piloti si byli vědomi, že letadlo má tendenci naklánět se doprava. Ale když náklon dosáhl 34 stupňů a ani jeden z nich nezasáhl, kokpitem se rozezněla výstraha. Kapitán začal chaoticky otáčet řídicí pákou. Po dalších deseti vteřinách se Boeing přetočil na záda a řítil se k zemi. Vyšetřovatelé nutně potřebovali zvukový záznam z kokpitu. Trvalo však pět týdnů, než se podařilo druhý zapisovač nalézt. Poté, co kapitán vydal pokyn k aktivaci autopilota, pustil řídicí páku v domnění, že letadlo řídí automat, který bude zároveň korigovat případný náklon. Druhý pilot však provedení nepotvrdil a autopilota nezapnul. Vyšetřovatelé se domnívali, že byl zaneprázdněný zadáváním nového kursu a předpokládal, že autopilota aktivuje kapitán. Piloti si nebezpečného náklonu všimli těsně předtím, než se rozezněla výstraha. Vyšetřovatelé nechápali, odkud pramenilo nedorozumění ohledně toho, kdo má tak zásadní krok provést. Následně zjistili, že standardní provozní postupy společnosti Kenya Airways nespecifikují, kdo nese za zapnutí autopilota odpovědnost. Výstraha před nebezpečným úhlem náklonu je nastavena tak, aby měli piloti dostatek času letadlo vyrovnat. Posádka letu 507 to ovšem nezvládla. Při zkoumání jejích osobních záznamů vyšetřovatelé odhalili množství alarmujících skutečností: nedostatek letové disciplíny, slabou orientaci v kokpitu a řadu problémů při výcviku. Vyvstala možnost, že smrt všech osob na palubě zapříčinil nedostatek pilotních dovedností. Když zazněla zvuková výstraha, kapitán nejprve otočil řídicí pákou doprava. Tím náklon ještě zvýšil a celou situaci zhoršil. Potom zapnul autopilota, ale když se letadlo ihned nevyrovnalo, sérií chaotických pohybů automat zase vypnul. Oběma pilotům došlo, že jim hrozí havárie. Druhý pilot se snažil náklon vyrovnat, ale kapitán dál otáčel řídicí pákou doprava. Na letovém simulátoru se ukázalo, že kdyby kapitán ponechal automatice více času, letadlo by se samo vrátilo do poměrně bezpečného náklonu. Svým chaotickým jednáním tomu však kapitán zabránil. Vyšetřovatelé nechápali, proč zkušený pilot tak nekomplikovaný manévr nezvládl. Teoreticky se to dalo vysvětlit tím, že za temné noci a bez viditelného horizontu postihla posádku ztráta prostorové orientace. Další otázkou bylo, proč mladý druhý pilot po většinu nouzové situace mlčel. Vyšetřovatelé si poslechli nahrávku první části letu a to, co uslyšeli, je šokovalo. Kapitán svým chováním způsobil, že se druhý pilot stáhl do sebe a zůstal pasívní. Když se rozezněla výstraha, piloti spolu vůbec neprobírali, co se děje, až do chvíle, kdy kapitán vykřikl: „Padáme!“ Kapitánovo neurvalé a povýšené chování vůči druhému pilotovi přimělo vyšetřovatele, aby se blíže zaměřili na jeho profesní minulost. Brzy se dozvěděli, že se kapitánovy nedostatky neomezovaly pouze na pilotní dovednosti. Mezi kolegy byl známý autoritářstvím, panovačností a nezdravým sebevědomím. Vyšetřovatelé dospěli k závěru, že nehodu způsobil sled událostí, na jehož začátku stály špatná volba posádky a nespuštění autopilota.

Kan., skryté titulky

Uvidíte v TV