Album: Eliška Junková

V naší zemi nikdy nebyla nouze o ženy, které se v oborech, jež byly převážně mužskou záležitostí, dokázaly svým protějškům plně vyrovnat a dokonce je i předčit. V jejich panteonu má bezesporu své nezastupitelné místo Eliška Junková (*16. 11. 1900 – †5. 1. 1994). Fenomenální automobilová závodnice se stala ve 20. letech nejrychlejší ženou světa a na závodních tratích atakovala přední pozice po boku nejlepších tehdejších jezdců. Životním úspěchem bylo páté místo v tehdy nejtěžším závodě Targa Florio v roce 1928, kde přišla o šanci na medailové umístění jen kvůli defektu pneumatiky. Přesto si odvezla ze šampionátu tři zvláštní poháry. Jinde však slavila prvenství. Díky vítězství v mezinárodním závodu Zbraslav – Jíloviště se jí podařilo umístit na prvním místě v absolutní kvalifikaci, což se žádné jiné ženě předtím nepodařilo. Porazila tehdy i svého manžela, rovněž skvělého závodníka. V roce 1928 však tragicky zemřel na trati a tato událost předčasně ukončila Eliščinu kariéru. Motorismu i nadále zůstávala věrná, podnikla propagační cestu s vozem Bugatti po Indii a Srí Lance, podílela se na budování a šíření věhlasu Masarykova okruhu, působila v prodeji pneumatik společnosti Baťa, později psala sloupky do časopisu Za volantem a v roce 1972 jí vyšla vzpomínková kniha. Za své jedinečné úspěchy získala titul Zasloužilá mistryně sportu.

Režie:I. Paukert

ČR, 1991, skryté titulky