Dobrodružství vědy a techniky

Pachy jsou všude, s každým nádechem vdechujeme množství molekul vůní. Ty jsou zpracovávány v mozku, který je ukládá spolu se vzpomínkami na aktuální okamžik. Vědci zkoumají, jak různé vůně ovlivňují naše vnímání. Již zjistili, jaký typ vůní si spojujeme s určitými věkovými skupinami: například vanilka je často spojována s dětmi. Taková zjištění jsou cenná pro některá průmyslová odvětví: výrobci parfémů využívají čichové asociace k prodeji výrobků, díky nimž se spotřebitelé cítí mladší. Marketingové společnosti pomáhají obchodům zvyšovat zisky tím, že na prodejní plochu vypouštějí vůně, které zákazníky vybízejí k tomu, aby v obchodě setrvali. A sestavují charakteristické firemní vůně pro firmy nebo dokonce pro podniky veřejné dopravy. Vůně se používají také k terapeutickým účelům: mají povznášející účinek, který může pomoci zmírnit depresi. Používání silně vonících esenciálních olejů v aromaterapii se osvědčilo při léčbě onemocnění, jako jsou bolesti hlavy, opakované infekce močového měchýře a pomalu se hojící rány. V poslední době se dokonce provádí výzkum zaměřený na zjištění účinnosti těchto olejů při léčbě různých typů rakoviny.

N, skryté titulky

Uvidíte v TV