Klenoty s vůní benzinu (6/9)

V roce 1919 byla v Praze založena firma Aero. Stojí za ní progresivní pražský právník Vladimír Kabeš. Ne vždy byla dostatečná poptávka po letadlech od armády či aerolinek. Toto období se firma snažila překlenout výrobou nesouvisejících produktů, například kočárků nebo sidecarů pro motocykly. Až nakonec vzniklo celé automobilové oddělení. Vůz Aero 30 se představil na 24. pražském autosalónu v dubnu 1934. Cena roadsteru činila 23 500 Kč, limuzíny 25 800. Aerovka vzbudila velký zájem návštěvníků a hned získala řadu objednávek, do konce roku 1934 bylo prodáno 600 vozů. Pod značkou Aero vzniklo v letech 1929–1951 9 typů aut v různých provedeních. Celkem přes 28 tisíc kusů. Tehdejší zákazníci na aerovkách oceňovali především design, jednoduchou údržbu a dobré jízdní vlastnosti. Jedním z významných automobilových závodů, který se jezdil od roku 1933, byl Okruh Zlínem. Mezi auty nejrůznějších značek převládaly bugatky a aerovky. Vítězem prvního ročníku v kategorii cestovních vozů se stal Bohumil Turek na voze Aero. S pneumatikami Baťa.

Režie:A. Koudela

ČR, skryté titulky

Uvidíte v TV