Tajemství železnic (2)

Pohoří Harz ve středním Německu je pro Němce symbolem jejich historie. Samotné pohoří je opředeno mýty a legendami a Němci s ním spojují vznik svého státu. Tímto pohořím prochází slavná železniční trať, na které do dnešních dnů funguje parní provoz. Horská železnice v Harzu je známá po celém světě a dodnes přitahuje obdivovatele parních lokomotiv ze všech kontinentů. Sama železnice je koncipována jako úzkorozchodná trať, jejímž nejvyšším vrcholem je nejvyšší hora celého pohoří, Brocken. Už v roce 1841 se objevily úvahy o potřebě postavit železnici, která by spojovala všechny tehdejší německé státy a přispěla by k jednotě. Byla to právě železnice, která měla skutečně velký podíl na tehdejším německém sjednocování. Pohoří Harz je bohaté na minerály a přírodní zdroje. Železnice zde byla vybudována mezi roky 1880 – 1905, a to jako úzkorozchodná. Toto technické řešení bylo použito právě kvůli horskému terénu. Harz je spojen s německou historií a také s Goethovým dílem Legenda o Faustovi. Ten slet čarodějnic umístil právě na vrchol Brockenu. Ve chvíli, kdy železnice dosáhla vrcholu hory, se místo stalo turistickým cílem Němců. Jeden z průvodců pořadem, Tim Dunn, absolvuje cestu parním vlakem na tuto magickou horu. Nacisté mystiky Harzu patřičně využili pro svou propagandu. V roce 1944 tady ale začali budovat odbočku stávající dráhy, která měla ulevit zdejší přetížené železniční cestě. Na výstavbě odbočky se podíleli otrockou prací vězni z koncentračního tábora Mittelbau-Dora. Odbočka měla ale i další účel, v Nordhausenu se v roce 1944 usídlili nacističtí vědci, kteří vyvíjeli rakety V2. V hoře Kohnstein začali vězni budovat tajnou továrnu pro tyto rakety. Pracovalo zde 60 000 vězňů, z nichž zemřelo 20 000. Trať nebyla kvůli porážce Německa nikdy dokončena. Německo bylo po roce 1945 rozděleno na západní a východní část. Východní část připadla do sovětského bloku. Nedostatek ekonomických zdrojů bývalé NDR způsobil, že místo nových lokomotiv byly na zdejší trati stále udržovány v chodu stávající parní stroje. Dnes zde jezdí nejstarší lokomotiva tamní trati z roku 1887. V době NDR byl také Brocken uzavřeným vojenským prostorem, kde sídlila sovětská posádka a byla zde odposlouchávací stanice východoněmecké tajné služby. Místo bylo ale zásobováno právě parními vlaky, na což několik pamětníků z řad strojvůdců a pohraničníků vzpomíná. Pád Berlínské zdi přinesl pro zdejší trať období nejistoty. Zdálo se, že trať zanikne. Naštěstí se zdejší obce a kraje spojily v novou železniční společnost, která dnes trať provozuje jako turistickou zajímavost. Vyplácí se to. Každý rok se po trati v parních vlacích sveze přes milion cestujících.

VB, 2018, skryté titulky

Uvidíte v TV

Videoarchiv