Letečtí stíhači v boji

Příběh tohoto dokumentu začíná 5. srpnem 1952. Tehdy čtyři americké stíhače F-86 Sabre vstoupily do nepřátelského vzdušného prostoru, do tak zvané Aleje Migů nad severozápadní Koreou. Tehdy už téměř dva roky podnikaly hbité ruské stíhačky MiG-15 výpady ze svých základen v Číně proti americkým bombardérům a stíhačům. Roj F-86 Sabre vedl kapitán Robinson Risner. Dostal za úkol nebezpečné Migy-15 vyhledat a zničit. Dva roky předtím, 25. června 1950, překročila severokorejská lidová armáda 38. rovnoběžku – hranici oddělující komunistický sever od Jihokorejské republiky. Americké ozbrojené síly se pod záštitou OSN zapojily do bojů. Severní Korea disponovala velkým množstvím vojáků a sovětskými tanky, její zaostalé letectvo však bylo brzy rozstříleno na kusy. Americké letouny ovládly oblohu a komunistické jednotky a zásobovací linie byly nemilosrdně ničeny ze vzduchu. Ale v listopadu 1950 byli Američané nemile překvapeni, když na korejské straně nastoupily nové proudové stíhačky MiG-15 sovětské výroby. Při maximální rychlosti 1080 kilometrů v hodině byly Migy 15 o 150 kilometrů rychlejší než starší americké stroje F-80 a F-84, které tehdy v Koreji operovaly. MiG-15 byl navržen k sestřelování bombardérů B-29. Proto nesl těžkou výzbroj: dva kanóny ráže 23 milimetrů a jeden ráže 37 milimetrů. Aby se Američané vyhnuli debaklu na obloze, urychleně přesunuli do Koreje 4. přepadovou stíhací peruť. Ta už byla vybavena novým proudovým letounem F-86A Sabre, jediným strojem západní výroby, který se tehdy mohl s Migem 15 měřit. Rovnocenný boj o vzdušný prostor mohl začít. Aby se Američané vyhnuli debaklu na obloze, urychleně přesunuli do Koreje 4. přepadovou stíhací peruť. Ta už byla vybavena novým proudovým letounem F-86A Sabre, jediným strojem západní výroby, který se tehdy mohl s Migem 15 měřit. Rovnocenný boj o vzdušný prostor mohl začít.

USA, skryté titulky

Uvidíte v TV