Božidara Turzonovová

Světoznámá česká operní pěvkyně Ema Destinnová, jejíž nelehkou životní cestu zpracovali v roce 1979 Zdeněk Mahler a Jiří Krejčík ve filmu Božská Ema, je nepochybně klíčovou rolí slovenské herečky Božidary Turzonovové. Ačkoli natočila desítky jiných filmů, ztvárnila stovky skvělých divadelních postav na jevišti Slovenského národního divadla a pravidelně zářila v dnes legendárních televizních bratislavských pondělcích, ztotožňují si ji, především čeští, ale i slovenští diváci, především s Božskou Emou. I když by se mohlo zdát, že její cesta mezi hereckou elitu, byla i díky Krejčíkově filmu, jednoduchá, opak je pravdou. Peripetie jejího hereckého osudu byly minimálně klikaté. Třeba už jen proto, že se nenarodila na Slovensku, ale v bulharské Sofii, v dětství nesnila o herecké kariéře a ze studia herectví na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě chtěla několikrát odejít. A ani poté, co se stala respektovanou členkou Slovenského národního divadla a etablovala se na českém a slovenském filmovém nebi, nebyl její život na zvraty skoupý. Na začátku 90. let došlo ke zprivatizování Filmových studií na Kolibě, které se v podstatě rovnalo likvidaci slovenského filmu a tedy zániku filmových příležitostí pro slovenské herce. Božidara Turzonovová, stejně jako její kolegové, musela hledat uplatnění jinde. Nástup raného kapitalismu se všemi svými stinnými stránkami poznamenal její pracovní život, ale také razantně zasáhl do života soukromého. V novém tisíciletí se naštěstí kultura z polistopadového šoku vzpamatovala, což přineslo oblíbené herečce řadu dalších příležitostí včetně muzikálového účinkování.

Režie:Y. Vavrová

SR, 2011, skryté titulky