Ikonické páry Hollywoodu (9/10)

Ikonické páry mapují americké reálie, i část s Ingrid Bergmanovou, dočasně spjatou s italským režisérem Robertem Rosselinim, byla úzce provázána s Hollywoodem. Jedinou výjimku tvoří tato část, jejímiž protagonisty jsou herečka Monica Vittiová a režisér Michelangelo Antonioni, jejichž osobní i umělecký vztah se soustředí výhradně na italské prostředí. Pro Antonioniho se Vittiová stala ideální představitelkou zdánlivě emancipovaných žen v proslulé „tetralogii citů“ (Dobrodružství, Noc, Zatmění, Červená pustina), spojené citovým vyprázdněním a odosobněnou existencí. Stejně jako u mnohých jiných dvojic i zde nalezneme zhruba dvacetiletý věkový rozestup, takže již ženatý Antonioni vystupoval nejen jako milenec, ale také jako rádce, možná se sem promítala i otcovská role. Svůj vztah tajili, protože v tehdejší Itálii nebyl rozvod možný. Každopádně v Monice nalezl ideálně tvárný materiál pro své tvůrčí záměry. Když skončila jejich spolupráce, každý se vydal svou cestou: Vittiová se až náruživě oddala komediím, Antonioni úspěšně vykročil do zahraničí (Zvětšenina, Zabriskie Point, Povolání: reportér). V těchto filmech, mnohdy kriminálně zacílených, zdůraznil omezenost lidského poznání, které se omezuje jen na odhalování pouhých střípků, které mohou spíše mást než přispívat k plnému významovému rozkrytí. Naposledy se shledali při práci na experimentálním televizním filmu Tajemství Oberwaldu. Antonioni zemřel v roce 2007, zatímco Vittiová dosud žije – jako jediná z aktérů celého cyklu Ikonické páry.

Fr., skryté titulky

Uvidíte v TV