Letečtí stíhači v boji II

Ve vzdušných bitvách druhé světové války si jeden letoun vybojoval pověst nejlepší stíhačky své doby. P 51 Mustang – skvělá kombinace rychlosti, doletu a palebné síly. Pomocí počítačové animace se ocitnete v kokpitu Mustangu a zúčastníte se soubojů na život a na smrt s nejlepšími protivníky leteckých sil Osy v Evropě i v Tichomoří: s Messerschmidtem Bf 109, s japonskými Zery i s německými proudovými stíhačkami. Když britský ministr letectví v roce 1940 žádal Američany, aby North American Aviation otevřela novou linku na výrobu letounu P-40 pro RAF, firma místo toho nabídla postavit úplně nový letoun a slíbila dodávky v co nejkratším čase. O pouhých 127 dní později byl první prototyp Mustangu vytažen z hangáru. Novou stíhačku poháněl stejný motor s výkonem 1100 koní, jakým byl vybaven P-40. Ale aerodynamicky byl mustang P-51 zcela odlišný. Používal laminární profil křídla. Na rozdíl od profilů používaných do té doby, mělo jeho křídlo náběžnou hranu s menším poloměrem a největší tloušťku uprostřed hloubky profilu. Zakřivení profilu na horní a spodní straně bylo jen mírně odlišné. Tento pokrokový profil snižoval odpor vzduchu a zajišťoval laminární proudění na větší ploše. Umožňovalo to dosažení vyšší rychlosti a zvyšovalo to vztlak křídla. Díky tomu dosahoval prototyp rychlosti 615 kilometrů v hodině. To bylo mnohem víc, než dokázal P-40, a dokonce víc než britský Spitfire. Když byly modernizované verze P-51 vybaveny ještě motorem Roll Royce Merlin s výkonem 1700 koní, ukázal se skutečný potenciál nového letounu.

USA, 2006, skryté titulky

Uvidíte v TV