Byl jsem při tom

K životnímu jubileu malíře, kostýmního výtvarníka a scénografa Theodora Pištěka (*25. 10. 1932) připravila v roce 2012 Česká televize dokument a Národní galerie monografickou výstavu Ecce homo. Ta představila více než stovku obrazů, maleb, reliéfů a doplňovaly ji čtyři rozsáhlé instalace připravené přímo na míru pro Veletržní palác. Nadtitul výstavy odkazoval k tradičnímu závodu historických vozidel do vrchu a připomněl, že dnešní jubilant je nejen uznávaným výtvarníkem, ale i sportovcem, který ještě v devadesátých letech oblékal závodní kombinézu. Syna ze slavné herecké rodiny přivedl k filmu režisér František Vláčil. Spolupracovali např. na Údolí včel či Markétě Lazarové. Se svým vrstevníkem a přítelem z dob studií režisérem Milošem Formanem se pracovně setkal až při natáčení filmu Amadeus (1983), za který nakonec oba dva obdrželi cenu Americké filmové akademie Oscar. V roce 1990 byl stejný tandem odměněn cenou Francouzské filmové umělecké akademie César za snímek Valmont. Spolupráce pokračovala i při natáčení dalšího úspěšného filmu z roku 1996 Lid versus Larry Flint. Theodor Pištěk je autorem návrhů nových uniforem Hradní stráže a už sedmnáct let se věnuje především malbě. V kontextu světového fotorealismu náleží k nejuznávanějším umělcům. Je také iniciátorem Ceny Jindřicha Chalupeckého, udělované každoročně nejnadanějším mladým českým výtvarníkům.

2012, skryté titulky