Folklorika: Proč chlapi zpívají

Mnozí folkloristé tvrdí, že není většího zážitku než sborový mužský zpěv. Nechme každému, co jeho jest, každopádně je jisté, že sborový mužský zpěv dokáže svou energií a výrazem uhranout naprostou většinu folklorního publika. Další díl cyklu Folklorika bude o mužských pěveckých sborech, kterých jenom na Moravě aktivně působí skoro 130. Tyto sbory jsou příkladem nově vytvořené tradice, která funguje na pomezí organizovaného folklorního hnutí a spontánní každodenní kultury. Ve folklorní tradici Slovácka hrál mužský zpěv důležitou roli zejména ve spojení s tanečním projevem. Muž-zpěvák při taneční zábavě určoval, jakou píseň má muzika zahrát, ať šlo o rozsáhlý repertoár písní k tzv. točivým tancům, nebo k čistě mužským tanečním projevům. Zaměříme se na tři mužské pěvecké sbory, které reprezentují rozdílnou historickou tradici i přístup k repertoáru. Mužský sbor z Kyjova nelze ve sborovém zpěvu pominout, protože patří k těm nejdéle u nás působícím, jakkoliv je jeho přístup a výraz možno nazvat akademickým. Muzika Kyjovjáků navíc v letošním roce oslaví 70 let od svého založení. Dalším ze sborů v našem výběru je Révokaz z Čejkovic, který díky osobě svého vedoucího Jary Nováka pracuje převážně s novým písňovým repertoárem. Nakolik se jedná o nový fenomén ve sborové tvorbě nebo spíše o nedostatek tradičního repertoáru v oblasti, to nám vysvětlí sami protagonisté. A třetím ve výběru bude sbor Chotár z horňáckého Javorníku, který má obrazně ve svém okolí tradičních písní na dalších sto let. Ale možná právě proto se jeho členy mohou stát pouze ti, kteří kromě pěveckých kvalit přinesou do souboru nějakou novou, ostatním neznámou horňáckou píseň.

Režie:P. Hajn

skryté titulky