Zlatá šedesátá II

Myslitel české nové vlny Evald Schorm (1931–1988), byl respektovaná osobnost mezi kolegy, mj. i pro svůj cejch „syna kulaka“ a cestu k filmu přes nejrůznější dělnická povolání. Začínal introvertními krátkými snímky a dokumentárními esejemi a jeho celovečerní tvorba obsáhla řadu valérů. Společensky zkoumavé a individuálně drásavé sondy zahrnuly snímky Každý den odvahu, Návrat ztraceného syna a Pět holek na krku. V těchto počinech velmi realisticky a s až existenciální naléhavostí zachytil prohlédnutí a vnitřní dilemata občanů socialistické společnosti. Následně přes jízlivě groteskní ztvárnění Škvoreckého scénáře Farářův konec dospěl až k obludně varovné paralele s pookupační deformací lidských hodnot Den sedmý – osmá noc, jež byla na plátnech opožděně uvedena až roku 1990. Normalizace mu film nemilosrdně vzala, uplatnil se však desítkami jedinečných příležitostí v oblasti divadelní režie a vynikající prací v Laterně magice (například legendární představení Kouzelný cirkus). Do filmových ateliérů se mohl vrátit až na sklonku 80. let psychologickým dramatem Vlastně se nic nestalo, premiéry se však kvůli předčasné smrti bohužel nedožil.

Režie:Z. Suchý

2013, skryté titulky

Uvidíte v TV