Leonard Bernstein o hudbě (4/25)

Jak vzniká náročný hudební monument? Legendární cyklus slavného amerického dirigenta, skladatele, klavíristy a pedagoga, od jehož narození uplyne letos 100 let Skladatel, dirigent, učitel a klavírista L. Bernstein k úspěchu svých komentovaných koncertů pro mladé publikum pouze krčil rameny. Podotkl jen: "Nemluvím s nimi spatra". Ze svých zkušeností věděl, že děti mají přirozené hudební nadání. Byl přesvědčený o tom, že hudební výuka by měla být součástí vzdělání, nikoli něčím, co je považováno za luxus. Jeho spolupracovníci brzy zjistili, že koncerty připravoval zaprvé pro dceru Jamii. I proto se jejich náročnost postupně a nenápadně zvyšovala. Bernsteinovo živé, věrohodné vyprávění bezvadně prospívalo zpřístupňování složitých otázek mladým posluchačům. Jedním z jeho oblíbených témat byl základní problém: Co je symfonická hudba? Jde vlastně o nejpůsobivější obor hudby. Klíčové slovo je ’rozvíjení’. Bernstein zde říká: "Je to hlavní věc v hudbě, stejně jako v životě, protože rozvoj reprezentuje změnu, růst, rozkvět – tyto změny znamenají život".

skryté titulky

Uvidíte v TV