Zkouška orchestru: Rozšťourávání Mahlera

Moderátor Marek Eben a šéfdirigent České filharmonie Jiří Bělohlávek společně analyzují zkoušku na druhou větu VII. symfonie Gustava Mahlera, která měla v roce 1908 světovou premiéru v Praze u příležitosti diamantového jubilea (60 let) vlády císaře Františka Josefa I. Eben svými dotazy proniká do tajemství hudební kuchyně dirigenta i hráčů jednotlivých nástrojových skupin. Odpovědi na ně mohou zajímat nejen diváky ale i návštěvníky koncertů, neboť se s nimi běžně nesetkávají. Tak se dozvíme o výšce ladění komorního „a“ (u České filharmonie 442 Hz) z úst prvního hobojisty Ivan Sequardta, o choulostivosti sólové hry lesního rohu od Jana Vobořila, houslové techniky col legno (hra obráceným smyčcem) i o využití kravských zvonců za scénou, které mají evokovat alpskou krajinu. Duet hobojů zas v představách šéfdirigenta dotváří obraz dvou skromných jeptišek, které nechtějí tento hudební zázrak rušit svou přítomností. Gustav Mahler komponoval svou sedmou symfonii v letech 1904–1905, mnohokrát svou partituru přepracovával a revidoval. Není divu, vždyť ještě před premiérou se výrazně proměnil jeho osobní i profesní život – odchod z čela Vídeňské dvorní opery a úmrtí milované dcery. Někdy bývá toto dílo nazýváno Píseň noci (Lied der Nacht) a rozbor jednotlivých částí divákovi napoví, jakým směrem má soustředit svou pozornost.

Režie:A. Nellis

ČR, skryté titulky