Velikáni umění: Lucian Freud II

Britský malíř se prosadil anachronickým a současně delikátním, lineárním, grafickým a extrémně pečlivým malířským rukopisem s typickými protipóly v syrovém, vyostřeném a mistrně realizovaném stylu. „Nemaluju lidi kvůli tomu, jací jsou, ale ani navzdory tomu, že jsou takoví, jací jsou. Snažím se zachytit, jak se stalo, že jsou takoví, jací jsou.“ Je to hra se zažitým kánonem, v případě portrétu zavalité modelky Big Sue jeho automatické přehlížení, s odkazem staleté tradice portrétu a s jeho vnímáním, které spadá do vlivu obojího. Ať už zachycoval rodinu, přátele, osobnosti nebo děti, Freud nad úpravami portrétů trávil i dlouhé měsíce času. Několikahodinovou přítomnost modelů vítal, měřil je jiskřivýma očima a byl prý výborný vypravěč. Malířův štětec zaznamenal kromě jiných např. těhotnou Kate Moss, performera Leigha Boweryho, na několika sériích se objevuje jeho matka i on sám. Pobouřených reakcí s nálepkou „mimořádně neuctivý“ se dočkal portrét královny Alžběty II.

Fr., skryté titulky