Zašlapané projekty

Československo bylo vždy považováno za technickou velmoc. Jednou z předních automobilek první republiky byla například Tatra Kopřivnice, v níž už v roce 1897 vznikl první středoevropský osobní automobil Präsident. Byl tady vyroben i unikátní osobní automobil Tatraplan, na jehož vývoji pracoval tým techniků a konstruktérů v Tatře Kopřivnice koncem čtyřicátých let minulého století. V polovině roku 1951 však vydal ministr Gustav Kliment příkaz přenést výrobu Tatraplanů z Tatry do AZNP Mladá Boleslav a v Kopřivnici se měly nadále vyrábět jenom nákladní vozy. Tak přišla Tatra Kopřivnice o unikátní projekt, který objektivně předstihoval konstrukci osobních automobilů o deset, patnáct let. Nepomohla ani obětavá osobní intervence cestovatelů Hanzelky a Zikmunda. Cesta započatá pokrokovými kopřivnickými konstruktéry za první republiky byla přerušena. Došlo ke škodě, kterou se už nikdy nepodařilo napravit. A my se dnes už můžeme jenom divit, že něco takového bylo vůbec možné.

ČR, 2009, skryté titulky

Uvidíte v TV