Lithium-iontová budoucnost

Po krátkém úvodu se věnujeme tématu interní logistiky, kde jsou lithium-iontové stroje a tedy baterie již hojně využívány. V lednu 2022 v Hamburgu byl představen prototyp průmyslového vysokozdvižného vozíku spol. Jungheinrich AG. Pokračujeme k počátkům a tedy bateriím, středisko na jejich výzkum je v Ulmu. Velkým konkurentem je vodíkový pohon, ale výroba vodíku je náročná. Účinnost je tak nižší, než u lithium-iontových technologií. První vozík byl představen již v roce 2011, náklady na výrobu ale byly vysoké. To se postupem času změnilo a takovéto vozíky se staly téměř standardem. V Německu v Karlsruhe pracují na „těžbě“ lithia, to extrahují z rýnské termální vody. Je to udržitelné získávání lithia jako vedlejšího produktu z geotermálních elektráren. Po návštěvě jedné z takových elektráren se vracíme k spol. Jungheinrich, která od r. 2017 definitivně přešla na lithium-iontové baterie, plně na ně sází. Zlepši lse výrobní proces, recyklace baterií a udržitelnost. V JT Energy Systems se specializují na baterie pro interní logistiku, zbavují se olověných baterií a prodávají stále více lithium-iontových. Recyklují staré baterie, ty se vrací po cca 7-10 letech. Buď je recyklují, nebo opětovně používají. Také tu budují halu pro skladování a testování baterií, ty prověří umělá inteligence a podle výsledku s nimi bude dále naloženo. Spolehlivé a rychlé testování má být časem možné s pouhou aplikací. Lithium-iontové baterie se rozšiřují do rozměrných a nákladních vozidel, sledovat můžeme plně elektrický nakladač Giant model 2200. Pokračujeme do Halle, kde vytváří samoopravovací baterii. Její uvedení na trh potrvá zřejmě ještě roky. Lithium se v Německu dále získává z Cinvalditu, ten se těží v Sasku. Jeho složkami jsou mimo jiné lithium, železo, hliník a fluorid. Recyklaci baterií zkoumají ve Freibergu už přes 10 let, vědí mnohé, ale jak říkají, stále jsou cca v polovině. Použité baterie tvoří energetickou síť- jsou propojeny a kontrolovány umělou inteligencí. Recyklace se tak dá oddálit o roky. Zpět ve spol. Jungheinrich sledujeme možnou budoucnost- autonomní mobilní roboty. Ty zvládnou převážet až tunový náklad i 8 hodin. Roboty vyvíjí a upgradeují v Mnichově, záběry z testování dokument končí.

N, 2022