Letecké katastrofy: Útok na Pentagon

11. září 2001. Z Dullesova letiště ve Washingtonu vzlétl let společnosti American Airlines 77 do Los Angeles. Boeing 757 dosáhl letové hladiny. Po 36 minutách si však dispečeři všimli, že se odklání od kursu. O další dvě minuty později zmizel z radaru. Kanadský cyklus dokumentárních rekonstrukcí Vzápětí dorazila zpráva, která šokovala celý svět. Do Severní věže Světového obchodního centra v New Yorku narazilo dopravní letadlo. Krátce nato zasáhl další letoun Jižní věž. Na dolní části Manhattanu vypukl chaos. Osud pohřešovaného Boeingu vzbuzoval mimořádné obavy. Půl hodiny po ztrátě spojení objevili dispečeři záhadný radarový odraz. Let 77 se patrně otočil a směřoval zpět k Washingtonu. Dalším cílem teroristů bylo zřejmě hlavní město, letoun směřoval přímo k Pentagonu. Náraz ve vysoké rychlosti nikdo z 64 osob na palubě nepřežil. Trup letadla se prakticky vypařil, část budovy se zřítila a symbol americké vojenské síly zachvátily plameny. Po zprávě o třetím útoku vydal Federální letecký úřad bezprecedentní příkaz – všechny obchodní lety v celé zemi musely přistát. Jako řízené střely zafungovala celkem čtyři letadla. Vyšetřovatelé brzy zjistili, že byla unesena. Počet obětí se blížil třem tisícům. Nejrozsáhlejší vyšetřování v amerických dějinách vedla FBI. Stovky lidí v Pentagonu nepřetržitě třídily trosky. Letoun se rozpadl na drobné úlomky. Bylo nutné najít černé skříňky a jakékoliv další důkazy, které by pomohly identifikovat útočníky. Někteří cestující letu 77 dokázali z paluby zavolat svým blízkým. Vyšetřovatelé se tak dozvěděli, že arabsky mluvící únosci vyzbrojení noži na kartony donutili piloty, aby opustili kokpit, a se všemi se přesunuli na záď. Na Dullesově letišti bylo objeveno podezřelé auto. Uvnitř se našel odlamovací nůž na kartony, nákresy palubní desky a dokumenty se jmény ze Středního východu. Porovnáním se seznamem cestujících se podařilo rychle určit totožnost pachatelů a prokázat spojitost se 14 podezřelými z dalších tří unesených letadel. Patnáct z nich byli Saudové a většina už ve Spojených státech pobývala delší dobu. Po identifikaci pachatelů museli vyšetřovatelé stanovit, jak dokázali útočníci obelstít bezpečnostní opatření. Ačkoliv digitální systém předběžného prověřování vyhodnotil tři z pěti únosců jako rizikové, žádný nebyl podroben důkladnější prohlídce. To potvrdily i záběry bezpečnostních kamer. Dotyční tak ani žádný rafinovaný plán nepotřebovali. Vyšetřovatelé prověřovali jejich pohyby ve dnech a týdnech před 11. zářím. Klíčová stopa přivedla agenty FBI do letecké školy v Arizoně. Ukázalo se, že únosci se několik let učili létat a na útok se cíleně připravovali. Ze záznamů aerolinií také vyplynulo, že stejnou trasu absolvovali několikrát jako pasažéři. Usilovné pátrání po černých skříňkách letu 77 nakonec přineslo ovoce. Záznamník hovorů v kokpitu byl nenávratně poškozen, ale zapisovač letových údajů umožnil přesně zmapovat pohyby letadla. Únosci pro návrat a klesání k Washingtonu využili autopilota. Jakmile se přiblížili k Pentagonu, převzali řízení, prudce snížili výšku, zvýšili rychlost na maximum a narazili do budovy ministerstva. Vysvětlilo se také, proč dispečeři ztratili radarový kontakt s Boeingem – únosci vypnuli odpovídač, aby letoun nemohl být sledován. Teroristé si naplánovali útok do nejmenších detailů včetně výběru míst. Vyčkali na vhodný okamžik, vtrhli do kokpitu a přemohli piloty dřív, než stihli o situaci někoho uvědomit. Nikoho na palubě patrně nenapadlo, že únosci chtějí letadlo proměnit v řízenou střelu. Události 11. září vyvolaly zásadní změny v letectví po celém světě. Americká vláda převzala odpovědnost za leteckou bezpečnost a dva měsíce po útocích zřídila Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA). Změnila se pravidla pro odbavování, technické zabezpečení kokpitů a v neposlední řadě také postoj cestujících vůči potenciálnímu ohrožení.

Kan., skryté titulky