Letecké katastrofy: Osudné rozhodnutí

28. prosince 2014. Let AirAsia 8501 se nad Jávským mořem přiblížil k tropické bouři. Kapitán požádal řízení provozu o změnu trasy, která by je navedla mimo nebezpečnou oblačnost. Kanadský cyklus dokumentárních rekonstrukcí Povolení stoupat už ovšem nepotvrdil. Dispečer svůj pokyn několikrát opakoval, ale kapitán se neozýval. Když letoun začal prudce stoupat, bylo zjevné, že něco není v pořádku. Na chvilku se vyrovnal, ale vzápětí přešel do pádu. Po 43 minutách od startu zmizel Airbus A-320 z obrazovek radaru. K události došlo jen několik měsíců po záhadném zmizení letu Malaysia Airlines 370. Zpráva se rychle rozšířila a s ní i množství spekulací. Do pátrání po letadle byla vyslána záchranná plavidla několika zemí. V Jakartě byl zformován tým vyšetřovatelů, k němuž se připojili také odborníci ze zahraničí. Na základě radarových souřadnic se podařilo zúžit oblast pátrání. O dva dny později byly objeveny první trosky. Moře začalo brzy vydávat i těla. Potvrdilo se, že všech 162 osob na palubě zahynulo. Vyšetřovatelé věděli, že se let 8501 pohyboval v blízkosti bouře, ale rychle stanovili, že špatné počasí nehodu nezpůsobilo. Stejně tak trosky vylovené na hladině nevykazovaly žádné známky výbuchu či rozpadu za letu. Z mořského dna byly vyzvednuty obě černé skříňky. Zvuková nahrávka z kokpitu odhalila, že piloti řešili opakující se výstražný signál, ale nebylo možné určit, čeho se týkal. O několik minut později zazněla nezaměnitelná výstraha, že byl odpojen autopilot, a vzápětí signalizace pádové rychlosti. Přezkoumáním záznamů údržby se zjistilo, že u letadla byla evidována dlouhá řada závad jednotky omezovače výchylek směrovky (RTLU). Technici pokaždé jednotku resetovali, ale k trvalému odstranění problému nedošlo. Objevoval se stále znovu, ale letoun navzdory výstrahám fungoval normálně. Údaje z palubního zapisovače potvrdily, že posádka skutečně během letu opakovaně řešila výstrahu RTLU. Systém třikrát restartovala, ale počtvrté udělala něco jinak. V důsledku toho došlo k odpojení autopilota a systému automatického ovládání tahu. Data však neukazovala, co přesně posádka po zaznění čtvrté výstrahy udělala. Kapitánův zásah však zjevně odstartoval fatální sérii událostí. Po deaktivaci autopilota se letadlo začalo prudce naklánět doleva. Posádka reagovala se zpožděním. Druhý pilot strhl řídicí páku doprava, hned potom doleva a vzápětí přitáhl. Letoun začal stoupat pod strmým úhlem, až došlo ke ztrátě vztlaku. Vyšetřovatelé se nyní soustředili na odhalení toho, co způsobilo odpojení autopilota. Zjistili, že kapitán o několik dní dřív zaznamenal stejnou závadu na letištní ploše a technik systém restartoval vypnutím jističů hlavního počítače. Objevila se domněnka, že se kapitán pokusil o totéž za letu. Test na letovém simulátoru to prokázal. Po čtvrtém zaznění výstrahy kapitán shodil oba klíčové jističe. Vyřazením počítače zvýšení stability letu došlo k odpojení autopilota, automatu tahu a všech běžných režimů ochrany letadla. Kapitán zřejmě předpokládal, že to bude fungovat stejně jako na zemi. Dotyčné jističe by se však za letu nikdy vypínat neměly. I po deaktivaci systémů řízení však mělo být v možnostech moderního letadla vrátit se zpět na kurs. Vyšetřovatelé nerozuměli, proč druhý pilot po prvotním náklonu Airbus nevyrovnal a nezapojil zpět autopilota. Zkoumali, jak za daných podmínek funguje lidský mozek. Zjistili, že vlivem prudkých změn polohy mohou být do centra rovnováhy v mozku vysílány mylné signály. V důsledku opakovaných výstrah, rychlých náklonů a zhoršující se situace druhý pilot patrně ztratil orientaci v prostoru. Neuvědomil si, že zvedá příď a nutí letadlo stoupat. Ze zvukové nahrávky bylo zřejmé, že se kapitán snažil zasáhnout. Jeho anglicky pronášené povely však nebyly jednoznačně srozumitelné a navíc se mu nepodařilo převzít řízení. Mezi troskami byla nalezena jednotka RTLU. Ukázalo se, že četné výstrahy měla na svědomí prasklina v pájeném spoji na základové desce. Kdyby byl vadný díl včas vyměněn, řetěz událostí by se přerušil a nehodě by se zabránilo. Závěrečná zpráva pojmenovala řadu vážných problémů. Vyšetřovatelé vyzvali ke zlepšení komunikace v kokpitu a postupů údržby, aby opakující se drobné závady nemohly přerůst v katastrofu.

Kan., skryté titulky