Top Gear speciál: James May a lidové autíčko II (3)

James May se projíždí svým elektrickým BMW i3 a předvádí, jak s ním vůz umí komunikovat. K překvapení diváků jim vzápětí ukazuje automobil Baker z roku 1909. Světe div se, jedná se o elektromobil. Tento vůz patřil ke zcela běžným vozům v USA té doby. Vzápětí James řídí elegantního veterána Stanley Steamer Model 740 D Roadster. Světe div se podruhé, toto elegantní auto jezdí na páru. Není se ale čemu divit. V počátcích automobilismu to byly právě parní automobily, které se prodávaly více než elektromobily. Mercedes-Benz AMG GT, ve kterém se James prohání po anglických silnicích, je hodně vzdáleným potomkem Benzova Motorwagenu z roku 1885. Jenže moderní vůz a jeho pradávný předchůdce mají společný motor s vnitřním spalováním na benzín. Je to právě ta technologie, která dobyla automobilový průmysl. I když je motor velmi složitý proti všem technologiím, které kdy auta poháněly, jeho výhodou je dojezd. Fosilní palivo totiž dává mnohem více energie koncentrované do relativně malého prostoru nádrže. To znamená větší dojezd. A to je právě to, co rozhodlo o vítězství motoru s vnitřním spalováním. Parní auta, která jediná této výhodě spalovacího motoru mohla konkurovat, podlehla levné pásové výrobě Fordu T podnikatele Henryho Forda. Ve dvacátých letech minulého století bylo rozhodnuto. Nastal benzínový věk. Dnes motor dává svému uživateli sílu, ropa mu dává mobilitu a samotné auto je katalyzátorem změny. Začátkem padesátých let byla veřejnost ohromena tryskovým motorem užívaným v letectví. Firma Chrysler začala dělat pokusy s užitím tryskového motoru u aut. Výsledkem bylo jejich auto Chrysler Turbine, kterého se vyrobilo pouhých padesát kusů. Vůz byl příliš dlouhý a jezdil takřka na vše, co hořelo. Výjimkou byl tehdy běžně používaný benzín. Problémem bylo olovo v něm obsažené, které turbína nebyla schopna spálit. Bezolovnatý benzín ještě nebyl na světě, a tak Chrysler Turbine odkráčel do propadliště dějin. I když ne tak úplně. James se v Chrysleru Turbine projede s majitelem jednoho z kusů, který se zachoval. Šťastným majitelem je americký komik Jay Leno. V roce 1960 byl na americký trh uveden vůz Chevrolet Corvair. Auto bylo ve své podstatě zlý sen. Jako každé auto s motorem vzadu bylo příliš těžké na zadek, a tím pádem byl předek nestabilní. U Chevroletu šetřili a nedali do něj stabilizátor předku. Výsledkem byla řada žalob na firmu od obětí autonehod způsobených Corvairem. Vše dokonala kniha Ralpha Nadera „Nebezpečný v jakékoliv rychlosti“, která se do Corvairu navážela. Nespokojená veřejnost, kterou kniha zalarmovala, donutila americké zákonodárce přijmout řadu zákonů zabývajících se bezpečností aut. A tak Chevrolet své vražedné auto musel upravit. V roce 1959 Volvo přišlo s tříbodovým bezpečnostním pásem. Konstruktér si vynález nenechal patentovat a dal ho volně k dispozici všem výrobcům aut. Bezpečnostní pás od té doby zachránil zřejmě přes milion životů. Volvo však pochopilo, že to, co zákazníky zajímá, je bezpečnost. A začalo ji prodávat. James se projede Volvem Amazon, které mělo jako první standardně bezpečnostní pás a pracovalo s deformačními zónami. Byla to doba, kdy i Henry Ford a G. Curtiss (letecký vývojář) prohlásili, že jednou bude i auto létat. Místo létacího auta však vzniklo plavací. James si užije plavbu po birminghamských kanálech s autem Amphicar. Ameriku ale zácpy netrápily, a tak tam vznikl Dodge Charger RT. Auto skvěle vypadalo a mělo obvyklou spotřebu amerických bouráků - 28 litrů benzínu na 100 kilometrů. Jenže v roce 1973 přišla ropná krize. Dodge Charger dnes vozí snad jen Jamese na jeho zkušební jízdě. Drahé palivo vrátilo do hry dávno zapomenuté nápady. V roce 1985 se objevuje velmi nebezpečné elektrovozítko Sinclair C5. Nebezpečná hračka do plného provozu pro sebevražedné děti sice neuspěla, ale vrátila do hry elektromobily. James si vyzkouší elektromobil na vodíkový pohon Hyundai ix35. Tento vůz je zřejmě jednou z cest budoucnosti automobilismu.

VB, 2016, skryté titulky

Uvidíte v TV