Letecké katastrofy: Osudná zásilka

ČT 2

3. září 2010. Nedlouho poté, co nákladní letoun společnosti UPS s cílem v Německu vzlétl z Dubaje, se rozezněla výstraha upozorňující na požár v nákladovém prostoru. Kanadský cyklus dokumentárních rekonstrukcí Piloti aktivovali hasicí systém, ale krize eskalovala, oheň se šířil dál. Posádka potřebovala s obřím Boeingem 747 co nejdřív přistát a rozhodla se pro návrat do Dubaje. Úkol navést je k letišti a uvolnit jim vzdušný prostor připadl řízení letového provozu v Bahrajnu. Řízení letadla šlo stále hůř. Piloti cítili pod nohama intenzívní žár. Potom začal do kokpitu pronikat dým. Rychle si nasadili dýchací masky, ale dým houstl natolik, že přestávali vidět na přístroje. Podařilo se jim do autopilotu zadat souřadnice dubajského letiště. Pokud by dokázali doletět dostatečně blízko a zpomalit, sofistikovaný systém by jim pomohl letadlo bezpečně dopravit na zem. Dispečer v Bahrajnu s letounem brzy ztratil radarové spojení. Požádal proto kolegy v Abu Dhabi, aby sledovali dráhu letu UPS 6, a informace od nich předával posádce. Situace se zhoršila, když kapitánovi přestal proudit do masky kyslík. Musel opustit své místo, aby došel pro záložní láhev, ale už se nevrátil. Druhý pilot zůstal na řízení úplně sám. Poté, co se let č. 6 dostal z dosahu radaru, hrozila také ztráta rádiového spojení. Dispečeři dali druhému pilotovi novou frekvenci, aby mohl mluvit přímo s Dubají. Ten však přes dým neviděl na ovládání vysílačky a nedokázal ji přeladit. Řídící provozu v Bahrajnu rychle vymyslel improvizované řešení. Zapojil piloty poblíž letících letadel, a ti předávali vzkazy osamocenému kolegovi na palubě Boeingu UPS. Přenos však probíhal pomalu a informace nedocházely kompletní. Když se letoun přiblížil k letišti, stiskl druhý pilot tlačítko pro zachycení signálu ILS z dráhy. Letěl však příliš vysoko a rychle, takže signál zachytit nedokázal. Jeho šance na bezpečné přistání během chvilky pominula. Ačkoliv přes dým nic neviděl a řídil po paměti, nemínil se vzdát. Dispečeři se ho pokusili nasměrovat na náhradní letiště. Pilot UPS však omylem zadal špatný kurz. Těsně minul předměstí Dubaje a zřítil se v areálu vojenské základny 16 km od mezinárodního letiště. Nehoda letu UPS 6 patří mezi nejhorší v dějinách Spojených arabských emirátů. Zjistit, co se stalo, měl mezinárodní tým vyšetřovatelů. Ti věděli, že v letadle hořelo, ale příčinu požáru neznali. Ohořelé kusy Boeingu byly rozptýlené po značné ploše. Prvním krokem bylo dohledat co nejvíce trosek. Zvuková nahrávka z kokpitu prokázala, že posádka jednala rychle a okamžitě zapnula palubní systém, který měl požár uhasit. Jak se ale stalo, že plameny letadlo ochromily tak rychle? Značnou pozornost vzbudil nález ohořelé lithiové baterie mimo spáleniště. Seznam nákladu odhalil, že let UPS 6 vezl těchto baterií velké množství. Zkoušky prokázaly, jak nestabilní a vysoce hořlavé mohou být. Rovněž se ukázalo, že rizikový náklad po vznícení hořel natolik intenzívně, že jej palubní systém nedokázal uhasit. Detailní obrázek o průběhu nehody vykreslila data ze zapisovače letových údajů. Pořadí výpadků jednotlivých systémů svědčilo o prudkém požáru, který zuřil přímo pod kokpitem Boeingu 747, kde se nacházejí hlavní řídicí lana. Podle dokladů byla právě tady umístěna zásilka lithiových baterií. Tady požár vznikl a v zaplněném prostoru rychle přeskočil na další kontejnery, z nichž některé rovněž obsahovaly baterie. Než byla posádka varována, byly plameny natolik intenzívní, že je palubní systémy nedokázaly uhasit.

Kan., skryté titulky