Letecké katastrofy: Osudové zpoždění

20. srpna 2008. Po dlouhém čekání v rozpáleném letním odpoledni vzlétl z letiště v Madridu let Spanair 5022. Vzlet ze začátku probíhal standardně, ale krátce po odpoutání se letoun naklonil doprava, narazil do země a vzňal se. Kanadský cyklus dokumentárních rekonstrukcí Ze 172 lidí na palubě zahynulo 156. Byla to největší letecká katastrofa ve Španělsku za posledních 25 let. Ihned bylo zahájeno vyšetřování. Prohlídka motorů nic nepřinesla. Řídící letového provozu však upozornili na to, že se let 5022 musel dopoledne před nehodou na poslední chvíli vrátit k terminálu kvůli opravě. Mechanici potvrdili, že jedno z teplotních čidel ukazovalo nesmyslné hodnoty. Nešlo přitom o nezbytně důležité zařízení. Když nedokázali najít příčinu závady, čidlo deaktivovali vypnutím jističe a letadlu povolili odletět. Vyšetřovatelé dále prozkoumali klapky a sloty, které během vzletu vytvářejí vztlak. Stopa na ovládací páce naznačovala, že klapky v kritické fázi nebyly vysunuty. To by vysvětlovalo, proč let 5022 nedokázal stoupat. Nahrávka z kokpitu ovšem svědčila o opaku. Druhý pilot potvrdil, že jsou klapky nastaveny na 11 stupňů – přesně tak, jak měly být. Informace ze zapisovače letových údajů potvrdily důkazy nalezené ve vraku. Posádka před vzletem klapky nevysunula. Jedná se přitom o tak důležitý krok, že je zahrnutý hned ve třech kontrolních seznamech. Přesto jej piloti opominuli. Zvukový záznam odhalil, že se snažili předletovou přípravu uspíšit. Pokus o opravu prodloužil jejich už tak dlouhé zpoždění. Patrně cítili tlak, aby co nejrychleji odstartovali. Vyšetřovatelé prozkoumali elektroniku teplotního čidla. Zjistili, že při nehodě sehrálo nečekanou úlohu. Když mechanici snímač odpojili, nevědomky deaktivovali ještě jeden systém – výstrahu nesprávné startovní konfigurace. Toto varování funguje jako bezpečnostní pojistka. Bez něj si piloti nemohli uvědomit chybu, které se dopustili.

Kan., skryté titulky