Vzduch je naše moře (15/30)

Jak vzniklo letectví v Čechách a jakými směry se vyvíjelo v dobách míru i na frontách I. a II. světové války, představí dokumentární cyklus pečlivě mapující každý krok od prvních průkopníků po počátky moderního civilního letectví. Dokáže, že Československo bylo sice vnitrozemským státem bez přístavů, ale i díky tomu se stalo skutečnou velmocí vzdušného moře. Tak jako mají přímořské státy slavné mořeplavce a mořské vlky, naší zemi získávaly světový věhlas legendy v kokpitech letadel. V dalším díle se ohlédneme za historií bezmotorového létání v naší zemi. Od 30. let Československo patřilo mezi světové plachtařské velmoci. Díky Masarykově letecké lize vznikaly po celé republice plachtařské oddíly a k dispozici byla celá řada modelů domácí výroby s poetickými jmény Šedý vlk, Tulák, Krajánek, Galanka či Šohaj. Bezmotorová letadla vznikala jak ve velkých podnicích jako byl Letov, tak v dílnách řady měst, mezi něž patřila Olomouc, Zlín či Kunovice. Legendou mezi československými kluzáky se stal po válce Blaník, zkonstruovaný v polovině 50. let. Dokázal lámat národní i mezinárodní rekordy a létal ve 43 zemích světa. Tradice bezmotorového létání je u nás silná dodnes, nejen co se týče zájmu o tento druh sportu, ale také výroby nových modelů v leteckých závodech.

2000, skryté titulky

Uvidíte v TV